بررسی اثربخشی فعالیتهای زبان آموزی دوره پیش دبستانی بر رشد گفتاری پایه اول ابتدایی منطقه شاوور در سال تحصیلی 93-92
1394/05/17 14:00:46
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه ازاد اسلامی واحد دزفول
تاریخ دفاع : 1392/06/29
اساتید راهنما : دکتر ناصرسراج خرمی
اساتید مشاور : دکترمسعود برومند نسب
اساتید داور : دکتر مشتاقی
مشاهده سایر پایان نامه های شهرام چنانی
چكيده:
پژوهش حاضر با هدف «بررسی اثربخشی فعاليت¬هاي زبان¬آموزي دوره¬ي پيش¬دبستانی بر رشد زبان گفتاري دانش¬آموزان پايه¬ي اول ابتدايي منطقه¬ی شاوور، در سال تحصيلي92-1391» انجام شد. اين پژوهش از از نوع علی ـ مقایسه¬ای بود. جامعه آماري در اين پژوهش 1704نفر(پسر و دختر) بودند. تعداد200 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند، كه 100 نفر (50 نفر پسرو50 نفر دختر)دوره¬ي پيش دبستاني راگذرانده اند و 100 نفر ديگر (50 نفر پسر و 50 نفر دختر)اين دوره را نگذرانده بودند. در اين پژوهش از روش نمونه¬گيري تصادفی چند مرحله¬اي استفاده شد و داده¬هاي مورد نظر از طريق پرونده¬هاي دانش¬آموزان و فرم اولیاء دانش-آموزان و اجراي آزمون TOLD-P:3، بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل واریانس چندراهه(manova) بهره گرفته شد. نتايج به¬دست آمده نشان داد كه: زبان گفتاري كه شامل مهارت¬هاي واژگاني و مهارت¬هاي دستوري است در دانش¬آموزانی که دوره¬ی پيش¬دبستاني را گذرانده به¬طور معنی¬داری بيشتر از دانش¬آموزان پيش¬دبستاني نگذرانده بود، به¬علاوه یافته¬ها نشان داد که تفاوت معنی¬داري بين دختران و پسران از نظر رشد زبان می¬باشد.
كليد واژه ها: پيش دبستان، زبان گفتاري، مهارتهاي دستوري، مهارتهاي واژگاني