مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
تاریخ دفاع : 1386/06/30
اساتید راهنما : دکتر زهرا اباذری
اساتید مشاور : دکتر موسی مجیدی
اساتید داور : دکتر زهره میرحسینی
مشاهده سایر پایان نامه های رویا پورنقی
مقدمه: عصر ما عصر پيشرفت علمی است که پايه آن آموزش و پژوهش علمی است. حال اين کتابدارانند که بيشترين نقش در ارائه آموزش های سواد اطلاعاتی و استفاده از منابع به کاربران کتابخانه خود را دارند و نکته اينجاست که خود کتابداران بايد توانايی ها و سواد اطلاعاتی کافی داشته باشند تا بتوانند آنها را به مخاطبان خود منتقل کنند و خدمات اطلاع رسانی مناسبی به استفاده کنندگان از کتابخانه ها ارائه کنند. هدف از اين مقاله بررسی تطبيقی ميزان سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه ها می باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پيمايشی و توصيفی است .برای گردآوری اطلاعات از روش سرشماری استفاده شد و پرسشنامه تهيه شده در اختيار کليه کارکنان کتابخانه های مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی ايران، علوم پزشکی شهيد بهشتی، تهران، تربيت مدرس و شهيد بهشتی، که برابر 100 نفر بودند، قرار گرفت. پرسشنامه شامل 31 سوال بسته بود و در دو قسمت تهيه شده بود، قسمت اول مربوط به مهارت های اطلاع يابی و ارائه خدمات به کاربران کتابخانه های محل خدمت کتابداران بود و قسمت دوم مربوط به بررسی سواد اطلاعاتی و مهارت های اطلاع يابی در زمينه رشته کتابداری بود. برای سنجش روايی پرسشنامه از روش اعتبار محتوايی استفاده شد ضريب آلفا برای کل پرسشنامه برابر 95/0 به دست آمد که اين مقدار حاکی از پايايی مناسب و مطلوب سؤالات پرسشنامه بود. برای تجزيه و تحليل داده ها از روش های آمار توصيفی نظير تهيه جداول فراوانی، نمودارهای ستونی و محاسبه شاخص های مرکزی مانند ميانگين استفاده شد و در اين راه از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. يافته ها: يافته های تحقيق نشان داد که بيشترين استفاده افراد ازبانک های اطلاعاتی پيوسته58درصد(58نفر)، اينترنت 69درصد(69نفر) و فهرست کامپيوتری 71(71نفر) درصد است. کتابداران دانشگاه تربيت مدرس با ميانگين13/4 در حد زياد و بيشترين مهارت در استفاده از منابع را دارند و دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی با ميانگين 62/3 کمترين مهارت را دارند.بيشترين استفاده از منابع به ترتيب کتب فارسی 82/3(67نفر) و پايگاه های اطلاعاتي56/3(60نفر) می باشد. در دانشگاه تهران ميزان سواد اطلاعاتی کارکنان برابر 94/3 و در حد نسبتاً زياد، در دانشگاه تربيت مدرس ميزان سواد اطلاعاتی برابر 90/3 و در حد نسبتاً زياد، در دانشگاه علوم پزشکی ايران ميزان سواد اطلاعاتی کارکنان برابر 68/3 و در حد نه چندان زياد، در دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی ميزان سواد اطلاعاتی کارکنان برابر 06/4 و در حد زياد و در دانشگاه شهيد بهشتی ميزان سواد اطلاعاتی بر حسب اظهارات کارکنان برابر 72/3 به دست آمد است که نشان دهنده سواد اطلاعاتی نسبی کارکنان می باشد. نتيجه گيری: با توجه به فرضيه پژوهش کتابداران کتابخانه های مرکزی از سواد اطلاعاتی مطلوبی برخوردارند، يافته های پژوهش حاکی از آن است که سطح سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه ها در حد متوسطی است و در حد مطلوبی قرار ندارد.دوره‌های مداوم آموزش زبان انگليسی و ارائه دروس سواد اطلاعاتی در دانشگاه ها پيشنهاد می شود.