1. مواد تشکیل دهنده نوشابه‌ها اعم از آب، شکر، طعم دهنده، اسید کربنیک، اسید فسفریک، افزودنی‌ها، رنگ دهنده و مواد نگهدارنده (که برای جلوگیری از کپک زدن نوشابه به دلیل وجود شکر استفاده می شود) می توانند مضر باشند.

2. اسید فسفریک درون نوشابه‌ها باعث اختلال در گوارش غذا، اسیدی شدن خون، ورود کلسیم از استخوانها به خون، دفع کلسیم و در نهایت پوکی استخوان، فشار به کلیه‌ها، ایجاد سنگ کلیه و بهم خوردن تعادل فسفر کلسیم بدن می شود.

3. گاز کربنیک نوشابه، عدم جذب کلسیم، از بین رفتن مینای دندان و ریفلاکس شدید سیستم گوارشی را به همراه دارد.

4. آب گازدار تشکیل دهنده نوشابه سبب ایجاد مشکلات گوارشی، قندبالای آن موجب افزایش قند خون و در نهایت دیابت و چاقی به عنوان ام‌الامراض (مادر تمام بیماری‌ها) می شود.

5. نوشابه مصرف کننده را دچار کمبودهای ویتامینی و همچین کافئین درون آن علاوه بر تپش قلب، سیستم عصبی مرکزی را تحریک و حس وابستگی ایجاد می کند.

6. از نوشابه های مشکی برای پاک‌کنندگی جرم و کثیفی (به خصوص برای تمیز کردن چربی روغن ماشین در تعمیرگاه‌ها) استفاده می شود و این به دلیل اسیدیته قوی آن است، لذا وقتی این ماده وارد معده می شود هرچند که قادر به تحمل آن است اما با تنبل بار آوردن معده در ترشح اسید خود، اگر دیگر با غذا نوشابه میل نشود سیستم گوارشی بدن دچار اختلال می شود.

7. رنگ دهنده‌های مصنوعی اضافه شده به نوشابه‌های زرد باعث ایجاد سرطان‌های مختلف می شود.

8. ایران مقام اول را برای مصرف نوشابه در دنیا دارد زیرا سرانه مصرف نوشابه در دنیا حدود تا 10 تا 12 لیتر اما در ایران بیش از 40 لیتر است.

 

آخرین پسندیدگان : محمد ولایت زاده