خاموش کردن حریق با امواج صوتی
دو دانشمند مهندسی دانشگاه George Mason راهی را یافتند که بتوان آتش را با امواج صوتی خاموش کرد.آنها روشی نو در اطفای حریق ابداع کردند که بیشتر در فیلم های علمی-تخیلی دیده بودیم.Viet Tran و Seth Robertson مخترع این دستگاه هستند که به ترتیب دانشجوی مهندسی رایانه و دانشجوی مهندسی الکترونیک می باشند.
طبق تحقیقات پیشین دانشمندان در این حوزه، امواج صوتی قابلیت کاهش حجم آتش را دارند. حتی دانشمندانی که به نتایج فوق رسیدند فکرش را نمی کردند که امواج صوتی قابلیت اطفای حریق را 7داشته باشد.اما این دو دانشجو همه چیز را تغییر دادند.
Viet Tran و Seth Robertson خاطر نشان کرده اند: اکسیژن یکی از مهم ترین عواملی در احتراق است و اگر به طریقی با امواج صوتی این گاز را از آتش دفع کنیم می توانیم بر آتش غلبه کرده و آنرا خاموش کنیم. آنها امواج بسیاری را در این پروژه تحت آزمایش قرار دادند.آنها پس از آزمایش های بسیار دریافتند که امواج با فرکانس بالا توانایی زیادی در انجام این کار ندارد پس به دنبال امواج با فرکانس پایین رفتند.آنها به این نتیجه رسیدند که امواج در محدوده ی ۳۰ تا ۶۰ هرتز بهترین رفتار اطفای حریق را در این پروژه ارائه می دهند.
دستگاه ساخته شده توسط این دو دانشجو به طوری ساخته شده است که امواج را متمرکز می کند.دستگاه یاد شده از سه بخش تقویت کننده، منبع قدرت و موازی ساز تشکیل شده است. هدف سازندگان در ساخت این دستگاه ، خاموش کردن آتش های کوچک در آشپزخانه بود اما اکنون در صدد استفاده آن برای آتش های بزرگ هستند.
یکی از معایب این تکنولوژی این است که اگر جسمی که در حال سوختن است را با امواج صوتی خاموش کنیم پس از اطفای حریق تا مدتی داغ خواهد بود.چون در این فرایند، اکسیژن را از آتش حذف کردیم؛برخلاف آب که گرما را از آتش حذف می کند.
» مشاهده ادامه مطلبمعایب و مضرات کلرزنی
کلرباقیمانده در اثر ترکیب با مواد آلی موجود در آب تولید ترکیباتی موسوم به تری هالومتان ها را می کند که بیشتر متخصصان بر سرطان زا بودن این ترکیبات تاکید دارند.
کلرزنی باعث کشته شدن میکروارگانیزمهای موجود در آب می شود. این درحالی است که لاشه این میکرو ارگانیزمها در آب باقی می مانند و ممکن است خود منشا آلودگی شوند.
تماس کلر با پوست و موی انسان باعث ایجاد حساسیت، ریزش مو و مشکلات دیگر شود.
استنشاق گاز کلر ( در استخر یا حمام ) برای ریه انسان مضر می باشد.
گروهی از میکروارگانیزمها مانند کریپتوس پرودیوم نسبت به کلر مقاوم هستند و با این روش از بین نخواهند رفت.
بنابراین کارشناسان توصیه می کنند که جهت مقابله با اثرات زیانبار کلر در آب آشامیدنی، در نقطه مصرف کلرباقیمانده آب را حذف کرده و سپس اقدام به نوشیدن آب کنیم.
تری هالومتان ها، محصول خطرناک کلرزنی
تری هالومتان ها ( THM ) معمولترین محصول فرعی حاصل از کلرزنی به آبهای آشامیدنی هستندو غلظت آنها از دیگر مواد آلاینده بیشتر است. هنگامی که کلر به عنوان گندزدایی کننده در تصفیه آب بکار می رود،در اثر ترکیب کلر با مواد آلی موجود در آب تولید تری هالومتان ها یا هالوفرم ها را سبب می شوند. تری هالومتان های اصلی عبارتند از کلروفرم ، برمودی کلرومتان ، دی برموکلرومتان و برموفرم. شواهدی در دست است که این ترکیبات خاصیت سرطانزایی دارند.
» مشاهده ادامه مطلبخطرات جوشاندن چندین بار آب در سماور یا چای ساز
خیلی از ما ایرانیا یه سماور تو خونمون داریم ک دائم روشنه.
قدیم تعداد افراد خانواده زیاد بود و آب این سماور پر و خالی میشد، اما الان همون آبی ک صبح جوشیده، شب هم مجددا" میجوشونیم ک این کار اصلا" درستی نیست !
با جوشاندن مجدد آب، ارسنیک و نیترات و فلوراید دردسر ساز میشن.
حتی املاحی ک در آب وجود دارن آسیب زا میشن، مثلا" کلسیم آب.
وقتی چند بار جوشیده بشه این کلسیم در بدن راحت تر رسوب میکنه و ایجاد سنگ کلیه و صفرا میکنه.
آرسنیک هم همینطور سازمان جهانی بهداشت میگه آرسنیک تدریجا" آسیب ایجاد میکنه، اما آسیب جدی رو گاهی حتی متوجه هم نمیشیم، مثل چی؟
مشکلات گوارشی ک چقدر هم زیاد شده، آسیب کلیوی، بیماریهای قلبی، ضعف بینایی، سرطان و...
(آنقدر ما رو نترسون آبم نخوریم؟
من نمیترسونم اما ی نگاهی ب دور و برتون بکنید ببینید در هر خانواده چند تا بیمار وجود داره؟
مشکلات گوارشیم ک شده عین سرماخوردگی، اکثرا" درگیرشن !
نمیگم آب نخورید، میگم چند بار نجوشونید.....
» مشاهده ادامه مطلباولین جشنواره ایده و طرح فناورانه
به حول و قوه الهی، دانشگاه پیام نور به عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی کشور با داشتن بالغ بر 700000 دانشجو در سطح کشور در راستای حمایت از صاحبان ایده و فراهم نمودن بسترهای لازم برای تجاری سازی ایده ها، اولین جشنواره ایده، نمونه محصول و طرح فناورانه خود را در سطح ملی در 10 و 11 اردیبهشت 96 برگزار خواهد نمود. صاحبان ایده در سه سطح (ایده اولیه، نمونه محصول و طرح فناورانه) می تواند با آسودگی خاطر از بابت امنیت ایده خود، آنرا در سامانه ثبت نمایند.
جوایز اولین جشنواره ایده و طرح فناورانه
ایده های برگزیده مرحله اول داوری جشنواره (40 ایده) مفتخر به دریافت لوح تقدیر شده و می توانند در بخش فن بازار جشنواره ارائه شوند. ایده های برگزیده مرحله دوم داوری (10 ایده) علاوه بر دریافت لوح ایده منتخب جشنواره، جوایز نقدی 10 تا 100 میلیون ریالی دریافت خواهند نمود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با آی دی زیر در ارتباط باشید:
https://telegram.me/patentiniran
دستورالعمل ایمنی رانندگی
راننده خوب چه كسي است
راننده خوب كسي است كه در هر شرايطي اعم از وضعيت ناايمن جاده ويا خيابان شرايط بدجوي وضعيت اتومبيل و بيتوجهي رانندگان ديگري طوري رانندگي نمايند كه موجباتي براي تصادف بوجود نياورد.
اگر ميخواهيد رانندگي كنيد سؤالات زير را از خود بكنيد:
آيا
1-هوشيار هستم.
2-ناراحتي جسمي رواني ندارم.
3-در حالتي هستم كه وظايف رانندگي را به خوبي انجام دهم.
4-تمركز افكار دارم.
در غير اينصورت از رانندگي اجتناب نماييد.
بازديدهاي ايمني هنگام رانندگي
كليه رانندگان شركت موظفند هر روز قبل از سوار شدن به اتومبيل خود بازديدهاي زير را به عمل درآورند.
1-بازديد لاستيكها ( كم بادب و پنچر بودن)
2-چراغها
3-بنزين، روغن و آب
4-شيشهشوي
5-برف پاك كن
6-تميز بودن شيشهها
7-چراغهاي راهنما
8-بوق
9-تميز بودن آيينهها
10-كاركردن دينام
11-ترمزدستي
پس از نشستن روي صندلي اتومبيل بازديدهاي زير را انجام داده و نكات ايمني آنرا بخاطر داشته باشيد.
1-ترمز: در اولين حركت ترمز را امتحان نماييد.
2-فرمان: فرمان را از نقطه نظر آزاد بودن و يا سفت بودن امتحان نماييد.
3-زاويه دستها روي فرمان: دستهاي خود را به حالت ساعت 10/10 دقيقه روي فرمان قرار دهيد. زيرا در اين صورت تسلط بيشتري خواهيد داشت.
4-آيينهها: چشم سوم راننده هستند بمنظور حداكثر استفاده از ديد آنها را تنظيم نماييد.
5-تنظيم صندلي: بمنظور راحتي و تسلط بيشتر هنگام رانندگي صندلي خود را تنظيم نماييد.
رانندگي ايمن
اكنون گه بازديدهاي خود را انجام دادهايد ميخواهيد به رانندگي بپردازيد نكات ضروري زير را فراگيريد.
1-از منتهي اليه سمت راست خود برانيد رانندگي وسط جاده ويا خيابان خطرناك است.
2-در جادهها و خيابانهاي فرعي هنگام رسيدن به جهار راهها حتماً توقف كامل نماييد.
3-در گردش به راست يا چپ از چراغ راهنما استفاده نماييد.
در صورت خراب بودن تا رسيدن به تعميرگاه از دست براي علامت دادن استفاده نماييد.
4-سرعت
بخاطر داشته باشيد هميشه با سرعت مطمئنه حركت كنيد زيرا هرچه به سرعت مطمئنه نزديك شويد زمان واكنش بشما كمك ميكند كه حادثه نداشته باشيد.(70 -80 )كيلومتر
5-زمان واكنش
زمان واكنش افراد با يكديگر متفاوت است و بستگي به وضع جسماني و روحي افراد دارد در شرايط عادي زمان واكنش انسان در حدود 7/0 ثانيه ميباشد، اگر با سرعت 50 كيلومتر در ساعت رانندگي كنيد قبل از اينكه پا را روي پدال ترمز فشار دهيد 10 متر را تا زمان واكنش طي خواهيد كرد.
6- در محلهائيكهبا تابلو (ايست ) مشخص گرديده است حتماً متوقف شويد اگر ديد شما سر چهار راهها محدود است بهتر است به آرامي و با احتياط حركت كنيد تا جائيكه ديد شما كامل گردد.
7-گردش به چپ
هميشه گردش به چپ را به احتياط انجام دهيد زيرا اين گردش اغلب منجر به تصادف شده است براي اينكار بهتر است موارد زير را انجام دهيد.
الف- به آيينه نگاه كردن و اتومبيل را در منتهي اليه سمت چپ بطوريكه چرخهاي جلو نزديك محل خطكشي باشند قرر دهيد.
ب - در راههاي باريك كوشش كنيد از خط وسط تجاوز نكنيد.
ج - قصدخود را براي گردش به چپ با دادن علامت (چراغ راهنما و يا دست) به راننده روبرو و پشت سر اطلاع دهيد.
8- سبقت گرفتن
در صورتيكه قصد سبقت گرفتن داريد دستورالعملهاي زير را بكار ببنديد.
الف - به آيئنه نگاه كنيد تا از وسائط نقليه پشت سر اطمينمان حاصل كنيد.
ب - ديد كامل از جلو داشته باشيد.(ديد مطمئنه)
ج - با زدن بوق در روز و با زدن چراغ در شب راننده جلوئي را خبر دهيد.
9-دور زدن
هنگام دور زدن به منتهي اليه دست راست رفته و توقف كنيد و پس از اطمينان از سمت عقب و جلو عبور ماشين و افراد پياده مخصوصاً موتور سيكلت را كامل كنترل و سپس دور بزنيد.
10-پارك كردن
الف - هرگز دوبله پارك نكنيد حتي براي لحظاتي كوتاه.
ب - اتومبيل خود را طوري پارك كنيد كه در جلو و عقب اتومبيل شما فضاي كافي وجود داشته باشد.
ج - هنگام خروج از پارك مواظب اتومبيلهائي كه از جلو و عقب شما ميآيند باشيد.
د - در مناطق ممنوعه به هيچ عنوان پارك نكنيد.
ه - در محل عبور عابرين پياده پارك نكنيد
11-هنگام عبور ماشينهاي آتشنشاني و آمبولانس بلافاصله به منتهي اليه سمت راست خود پارك نمائيد.
12-قدرت ديد و بينايي
الف - اگر براي ديدن و تشخيص احتياج به عينك داريد هنگام رانندگي حتماً از آن استفاده نمائيد.
ب - هنگام رانندگي به دورترين نقطه مسير خود نگاه كنيد تا بتوانيد در مركز خط مسير خود عبور كنيد.
ج - تصوير بزرگ وكاملي از مسير خود را كه شامل پياده روههاي دو طرف و ساختمانهاي اطراف است در نظر بگيريد.
د - از خيره شدن به يك جسم پرهيز نمائيد.
ه - هنگام ورود به تقاطع اول سمت چپ سپس به راست نگاه كنيد اين حركت بايد هر5 ثانيه يكبار انجام شود.
در شب
واضح است كه رانندگي در شب بمراتب مشكلتر از روز است. تاريك بودن هوا استفاده از چراغها، آسفالت خيابانها، خطاي چشم، بارندگي شبانه، انعكاس نور خيابان عدم ديد كافي همگي عواملي هستند كه رانندگي را مشكلتر نموده و نتيجتا احتياطً بيشتري را موجب ميشود.
آمار تصادفات نشان ميدهد كه اغلب تصادفات بين ساعتهاي 5 تا 8 بعد از ظهر بوقوع پيوسته است. متخصصان ايمني ترافيك ميگويند كه وقتي غروب ميشود يا روشنائي روز به تاريكي ميرود بدترين زمان رانندگي است. در اين زمان نور چراغها بيتاثير است و نورطبيعي نيز بياثر و رفت و آمد نيز مزيد بر علت. در شب راننده بايد براي تشخيص به نور چراغهاي اتومبيل خود و نور چراغهاي اتومبيلهاي ديگر و يا چراغهاي راه متكي باشد. چراغهاي بالا و پر نور اتومبيل بايد اجسام را تا 150 متري و چراغهاي پائين تا حدود35 متري روشن كنند. بياد داشته باشيد كه چراغها بتدريج و در طي زمان نور خود را از دست داده و يا تنظيم آنها بهم ميخورد، هميشه شيشه چراغها را تميز نگه داريد و هر چند وقت يكبار چراغها را تنظيم نمائيد.
هنگام برخورد با اتومبيلي كه از روبرو ميبايد با نور پائين حركت كنند. در چنين مواقعي اگر طرف مقابل با نور بالا حركت ميكند از سرعت خود بكاهيد و به منتهي اليه دست راست برويد تا از نور شديد در امان باشيد. بياد داشته باشيد كه در شب عابرين پياده خطر مسلم هستند هنگاميكه در خياباني نور كافي نباشد تشخيص افراد پياده مشكل است و بخصوص اگر آنها لباس تيره پوشيده باشند و برعكس اگر نور شديد باشد باز خطرناك ميباشد سرعت كم و هوشياري مداوم لازمه رانندگي بيخطر در شب است.
اقدامات ايمني در شب
1-هنگام شب حدود 15 كيلومتر سرعت خود را تقليل دهيد از كشش و توقف اطلاع داشته و سعي كنيد سرعتتان از برد نور چراغ افزايش نيابد.
2-همانطوريكه قدرت بينايي در شب كم ميشود ديد ديگران نيز محدودتر است در موقع توقف و پاركينگ سعي كنيد از مسير و راه عبور اتومبيلها خارج باشيد.
3-عابران مشكل مهمي بشمار ميروند هوشيار باشيد و برانيد گه حق تقدم با آنها است.
4-با اتومبيل جلوئي فاصله بيشتري را رعايت كردن و متوجه علائم آن باشيد.
5-در مورد برخورد به اتومبيل مقابل حتماً از نور پائين استفاده نمائيد.
6-با كوچكترين احساس خستگي و خوابآلودگي از راننده ديگري استفاده نمائيد يا از ماشين پائين آمده و براي مدتي به استنشاق هواي آزاد بپردازد.
7-چراغهاي داخل اتومبيل را روشن نگذاريد.
پيشگيري از حوادث هنگام خطر
فرض كنيد در يك شاهراه رانندگي ميكنيد و يكمرتبه متوجه ميشويد اتومبيلي از روبرو از مسير خود منحرف و بسرعت بطرف شما ميآيد، آيا ميدانيد چه كنيد؟
- آيا اقدام شما صحيح است يا غلط.
- آيا دستپاچه ميشويد يا خونسردي خود را حفظ ميكنيد. واضح است تا با خطر روبرو نشويد نميدانيد چه خواهيد كرد علاوه برآن خطرهاي حقيقي را نيز نميتوانيد تمرين كنيد پس چه كار بايد كرد؟
بهتر است در خود مهارتي را به وجود آوريد تا بتوانيد قبل از هر حادثهاي قدرت تفكر و دفاع را در ضمير خود بوجود آوريد.
شرايط خطرناك هر لحظه ممكن است براي شما بوقوع بپيوندد پس بهتر است اقدام دفاعي را براي هر يك از آنها بخاطر بسپاريد.
1-اگر ترمز ماشين از كار افتاد
با سرعت رانندگي ميكنيد و با خطر مواجه ميشويد، پا را روي پدال ترمز فشار ميدهيد، اما ترمز كار نميكند در اين صورت چه كار ميكنيد، دستپاچه ميشويد؟ يا به آرامي تصميم صحيح اتخاذ مينمائيد؟ كداميك؟
الف - در صورتيكه با چنين وضعيتي دچار شديد با خونسردي كامل ماشين را در دندهاي سنگينتر قرار داده و به تدريج به دنده يك برسانيد و در همان حال از ترمز دستي نيز استفاده نمائيد.
ب - در راههاي كوهستاني سر پيچها و سرازيريها خطر جديتر است از برآمدگيها، اجسام ثابت كناره جاده، تل خاك يا برف، نرده و حتي ماشينهاي پارك شده كنار جاده اجسامي هستند كه اگر به پهلو به آنها برخورد نمائيد اتومبيل را متوقف ميكند، بديهي است كه بايد از دندهها و ترمزدستي استفاده شود.
توجه كنيد كه در اينصورت اتومبيل شما ممكن است آسيب فراوان ببيند اما خطرناكتر از آن نيست كه از توي دره سر درآوريد.
اگر پا روي پدال ترمز فشار داديد و پدال سفت بود و ترمز نگرفت بلافاصله پا را برداشته و دوباره اين كار را انجام دهيد(تكرار نمائيد)
2-لغزيدن واز كنترل خارج شدن
فرمان دادن سريع، تغيير مسيرها، ترمز شديد مخصوصاً در مواقع بارندگي و يخبندان باعث ميشود كه اتومبيل از كنترل خارج شده و مانند سرسره به يك طرف با حالتي خطرناك حركت كند.
الف- اگر قسمت عقب اتومبيل ميلغزد فوراً پاي خود را از پدال گاز برداريد اولين عكسالعمل معمولي شما آن است كه مقابل جهتي كه اتومبيل ميلغزد فرمان بدهيد چنين كاري خطرناك است، شما با اين عمل به تصادف و خطر نزديك ميشويد. عمل صحيح آن است كه فرمان را به همان طرفي كه اتومبيل ميلغزد بچرخانيد ولي احتياط را از دست ندهيد.
ب-هنگام لغزيدن ترمز نگيريد.
ج - ميتوانيد با در نظر گرفتن شرايط با فشاردادن و آزادكردن مقطع به ترمز از سرعت خود بكاهد.
3-اگر پدال گازگير كرد
الف - دستپاچه نشويد- اگر در اتوبانها يا جادههاي خارج از شهر هستيد كه خلوت بوده و فرصت كافي نداريد، ميتوانيد پدال را با نوك كفشتان آزاد كنيد و يا اينكه از ساير سرنشينان كمك بگيريد.
ب - در هنگام رانندگي هرگز براي رفعگير پدال به پائين خم نشويد.
ج - بهترين راه خاموش كردن موتور است (مواظب باشيد كه در اتومبيلهائيكه به فرمان و ترمز هيدروليك مجهزند اگر موتور از كار بيفتد فرمان دادن و ترمز كردن مشكلتر ميشود.)
د - ميتوانيد دنده را آزاد كرده و كلاج گرفته و سپس ترمز كنيد.
(گرفتن كلاج بدين منظور است كه اگر موتور ماشين شما بدون بار دور زياد كار كند ممكن است به قطعات ماشين آسيب برساند.)
4-اگر چراغ پرنور اتومبيل شما ناگهان خاموش شود
الف - بلافاصله يك عمل انجام دهيد: بدون تغيير جهت دادن فرمان فوراً ترمز بگيريد توجه كنيد كه ترمز شديد باعث سرخوردن نشود. سعي كنيد با تصويري كه از جاده در مغزتان داريد منتهي اليه راست جاده برويد.
ب - بلافاصله بعد از توقف با هر وسيلهاي كه در دسترس داريد (روشن كردن آتش چراغهاي دستي) رانندگان ديگر را مطلع نمائيد.
ج - سر باطري و فيوزها را آزمايش نمائيد احتمالاً نقص از آنهاست.
5-اگر لاستيك اتومبيل شما دفعتاً پاره شد
الف - فرمان اتومبيل را محكم در دست خود نگه داريد، اگر لاستيك جلو باشد در ماشين كشش زيادي بطرف لاستيك پاره بوجود ميآيد، پاره شدن لاستيك عقب باعث حركت قسمت عقب اتومبيل به چپ و راست ميشود.
ب - از گرفتن ترمز شديد خودداري نمائيد. به آرامي ترمز بگيريد. ترمز گرفتن ناگهاني باعث ميشود كه اتومبيل از كنترل خارج شده و دور خود بچرخد.
6-باز شدن ناگهاني درب پوششي موتور
به آرامي ترمز بگيريد. براي ديدن از كنارهآهاي شيشه و گاه از زير درب پوششي ميتوانيد تا توقف كامل استفاده نمائيد.
7-اگر اتومبيل شما آتش گرفت
الف- هميشه يك عدد خاموش كنندهي دستي كوچك 500 ميلي ليتر يا 1 ليتري از نوع هيدروكربورهاي هالوژني و يا پودري داخل ماشين داشته باشيد تا در صورت وقوع آتشسوزي به ماشين شما خسارت كمتري وارد آيد.
ب- آتشسوزي اتومبيل بيشتر در اثر اتصالي و نقص فني در سيستم برق است. بدون داشتن ابزار نميتوانيد بست واتصال باطريها را قطع نمائيد. از دسته جك خود كه معمولاً در صندوق عقب داريد استفاده نموده و سيمهايي را كه در حال سوختن هستند جدا كنيد. مسلماً خرج سيمكشي مجدد از خسارت كلي ماشين كمتر است. سيمهاي مشتعل را با دست نگيريد چون داغ بوده و دست شما را ميسوزاند. بهتر است از پارچه كلفت يا دستكش استفاده نمائيد.
ج - در صورت نداشتن خاموش كننده دستي از هر و سيله ديگري كه بتواند به شما در خاموش كردن آتش كمك كند استفاده نمائيد. شن و ماسه كنار جاده، پارچهآهاي مرطوب و……..
ايمني و رابطهي آن با سرعت
آيا ميدانيد كه:
- ايمن بودن از خطر تصادف بتناسب سرعت به عوامل زير دارد:
الف - شرايط عمومي
ب - تمركز حواس و مهارت
ج - وضع مكانيكي اتومبيل
- در سرعت زياد به علت سبقت گرفتنهاي بيحساب، و عدم كنترل اتومبيل ضريب حادثه بيشتر خواهد شد.
- استهلاك اتومبيل بيشتر ميشود، زيرا تعداد ترمزها زيادتر و لاستيك سائي بيشتر خواهد شد.
- هر اندازه سرعت شما بيشتر باشد بهمان نسبت احتياج به تمركز فكر و حواس بيشتري داريد.
- متمركز نمودن فكر و حواس در مدتي طولاني خسته كننده بوده و نتيجتاً قدرت كنترل را كمتر خواهد كرد.
- اگر هنگام سبقت گرفتن اتومبيل جلو سرعتي مساوي سرعت اتومبيل شما دارد جلو زدن از او عمل عاقلانهاي است.
- در نقاط پرجمعيت و مسكوني محدوديت سرعت 50% كيلومتر در نظر گرفته شده است و علت آن است كه عابرين بتوانند سرعت شما را ارزيابي كنند. هرگز با سرعت خود آنها را غافلگير نكنيد.
- در شب ديد شما كم ميشود پس بايد از سرعت خود بكاهيد.
تفاوت كشش ترمز در راه آسفالت خشك يا خيس و يخبندان در صورتيكه لاستيكها، چرخها و ترمزها كاملاً خوب باشند بسيار زياد است جهت متوقف كردن و ترمزكردن به اين جدول توجه كنيد:
سرعت كيلومتر در ساعت |
راه آسفالت خشك (متر) |
راه خيس (متر) |
يخبندان (متر) |
50 |
15 |
18 |
50 |
70 |
25 |
36 |
90 |
80 |
40 |
62 |
140 |
100 |
60 |
99 |
200 |
رابطه سرعت و ترمز
فاصله و سرعت در ارتباط با ترمز از عوامل مهم رانندگي است شما خودتان ميتوانيد با يك آزمايش ساده ميزان مؤثر بودن ترمزهاي خود را بدانيد. اين جدول رابطه سرعت و فاصله و مؤثر بودن ترمزها را نشان ميدهد. هنگاميكه درصد مؤثر بودن ترمزها به 50 رسيد به خطر نزديك شدهايد. بلافاصله لنت ترمزها را بازديد و تعويض نمائيد.
» مشاهده ادامه مطلبعوارض و مضرات نوشابه ها
1. مواد تشکیل دهنده نوشابهها اعم از آب، شکر، طعم دهنده، اسید کربنیک، اسید فسفریک، افزودنیها، رنگ دهنده و مواد نگهدارنده (که برای جلوگیری از کپک زدن نوشابه به دلیل وجود شکر استفاده می شود) می توانند مضر باشند.
2. اسید فسفریک درون نوشابهها باعث اختلال در گوارش غذا، اسیدی شدن خون، ورود کلسیم از استخوانها به خون، دفع کلسیم و در نهایت پوکی استخوان، فشار به کلیهها، ایجاد سنگ کلیه و بهم خوردن تعادل فسفر کلسیم بدن می شود.
3. گاز کربنیک نوشابه، عدم جذب کلسیم، از بین رفتن مینای دندان و ریفلاکس شدید سیستم گوارشی را به همراه دارد.
4. آب گازدار تشکیل دهنده نوشابه سبب ایجاد مشکلات گوارشی، قندبالای آن موجب افزایش قند خون و در نهایت دیابت و چاقی به عنوان امالامراض (مادر تمام بیماریها) می شود.
5. نوشابه مصرف کننده را دچار کمبودهای ویتامینی و همچین کافئین درون آن علاوه بر تپش قلب، سیستم عصبی مرکزی را تحریک و حس وابستگی ایجاد می کند.
6. از نوشابه های مشکی برای پاککنندگی جرم و کثیفی (به خصوص برای تمیز کردن چربی روغن ماشین در تعمیرگاهها) استفاده می شود و این به دلیل اسیدیته قوی آن است، لذا وقتی این ماده وارد معده می شود هرچند که قادر به تحمل آن است اما با تنبل بار آوردن معده در ترشح اسید خود، اگر دیگر با غذا نوشابه میل نشود سیستم گوارشی بدن دچار اختلال می شود.
7. رنگ دهندههای مصنوعی اضافه شده به نوشابههای زرد باعث ایجاد سرطانهای مختلف می شود.
8. ایران مقام اول را برای مصرف نوشابه در دنیا دارد زیرا سرانه مصرف نوشابه در دنیا حدود تا 10 تا 12 لیتر اما در ایران بیش از 40 لیتر است.
» مشاهده ادامه مطلب
اصول اوليه ايمني برق
1. قبل از شروع تعمير وسايل برقي حتماً مجوز لازم را اخذ نمائيد.
2. قبل از شروع به كار (تعمير) كليد اصلي برق شبكه را قطع نموده و درب جعبه تقسيم را قفل نمائيد.
3. چنانچه امكان قفل كردن جعبه وجود نداشته باشد، با در آوردن فيوز جريان را قطع نمائيد.
4. در صورت امكان برچسب تعميرات نيز زده شود.
5. فقط برقكاران اجازه كار بر روي شبكه يا دستگاه ها را دارند.
6. تمامي دستگاههاي برقي بايد داراي سيم ارت باشند.
7. تمامي كابلهاي معيوب بايد تعويض شوند.
8. از هر كابل فقط يك انشعاب گرفته شود.
9. تمامي دستگاهها بايد دو شاخه داشته باشند.
10. براي تعمير يك وسيله برقي حتماً بايد دو شاخه آنرا در آوريد.
11. در كارهاي برقي هيچگاه شانسي عمل نكنيد.
12. هيچگاه دو شاخه را با كشيدن كابل از پريز جدا نكنيد.
13. هرگز يك سيم برق لخت را لمس نكنيد.
14. در زمان حفاري اگر به كابل برقي برخورد نموديد قبل از هر كاري به مسئولين اطلاع دهيد.
15. توجه داشته باشيد كه كار در زمين هاي مرطوب با وسايل برقي مي تواند منجر به برق گرفتگي شود.
16. فقط دستگاههايي كه ولتاژ آنها كمتر از 25 ولت باشد، خطر برق گرفتگي در آنها كاهش يافته است.
17. كابلهاي برق كه در مسير عبور و مرور وسائط نقليه هستندرا حتماً بايد از درون يك لوله يا چيزي شبيه آن عبور داد.
18. براي هر دستگاه فيوز مناسب را استفاده نموده و فيوزهاي سوخته را براي استفاده مجدد سيم پيچي نكنيد.
19. هيچگاه كابل دستگاهي كه گير كرده است را با فشار نكشيد بلكه به آرامي آنرا رها كنيد.
20. توجه داشته باشيد كه آتش سوزي ناشي از برق را فقط بايد با گاز يا پودر خاموش نمود، استفاده از آب خطرناك است.
21. در صورتي که قبل از شروع تعميرات، محيط ايمن سازي ميشود بايد پس از اتمام عمليات و برقرار کردن مدار، علائم هشدار دهنده و بطور کلي تجهيزات ايمني سازي محيط برداشته شود .
» مشاهده ادامه مطلبنکات ایمنی رستوران و آبدارخانه
- کلیه جابجايي بارهای دستي بايد با تجهیزات دستي حمل بار (چرخ دستي) انجام گردد.
- پس از شستشوی کف آشپزخانه، به منظور جلوگیری از سر خوردن، بايد سريعاً خشک گردد.
- استفاده از کپسول گاز در رستوران و آبدارخانه ها ممنوع مي باشد (حتي استفاده از گاز پیكنیكي).
- هنگام استفاده از ابزارهای برقي از عدم نقص اتصالات و کابل های آن اطمینان حاصل نمايید.
- هنگام تعويض تیغه ها/ قطعات دستگاه ها مانند مخلوط کن، همزن، میكسرهای صنعتي و..... ضمن مراقبت از لبه های تیز، ابتدا اتصال برق را خارج کرده سپس اقدام به تعويض قطعات گردد.
- فیلتر هود های صنعتي آشپزخانه ها بايد بعد از پايان روز شستشو شود تا روغن های آغشته به فیلترها منجر به ايجاد آتش سوزی نگردد.
- استفاده از مواد/ تجهیزات قابل اشتعال/ احتراق در سالن غذاخوری اکیداً ممنوع مي باشد.
- کلیه لامپ های مهتابي بايد دارای قاب محافظ باشند.
- کلیه سیستمهای کابلکشي برق و پريزها در رستوران و انبارها و سالن های پذيرايي بايد بدون نقص باشند.
- جهت حمل ظروف سنگین، بزرگ و داغ برای سرو غذا از چرخ های دستي استفاده نمايید تا مانع سوختگي و مشكلات اسكلتي عضلاني افراد گردد.
- نصب جعبه های کمک های اولیه در رستوران و آشپزخانه الزامي است.
- آموزش استفاده از کپسول های اطفاء حريق به پرسنل داده شود.
- هنگام تعويض یا نظافت تیغه ها/ قطعات دستگاهها مانند مخلوط کن، همزن، میكسرهای صنعتي و..... ضمن مراقبت از لبه های تیز، ابتدا اتصال برق را خارج کرده سپس اقدام به تعويض یا نظافت قطعات گردد.
نحوه ترسیم نیمرخ توپوگرافی و تنظیمات آن (در نرم افزار GIS ورژن 10)
الف - ترسیم نیمرخ توپوگرافی:
برای این منظور مراحل ذیل را به ترتیب طی نمائید:
- اضافه کردن نقشه مدل رقومی ارتفاع به محیط نرم افزار
- فعال کردن نوار ابزار 3D Analyst
- کلیک روی آیکون موجود در نوار ابزار 3D Analyst
- ترسیم یک خط در محدوده ای از نقشه که قصد تهیه نیمرخ آن را داریم.
- کلیک روی فلش آیکون (موجود در نوار ابزار 3D Analyst ) و در نهایت انتخاب و کلیک گزینه ی ، به صورت تصویر زیر: