محمد علی به ابادی محمد علی به ابادی
1395/04/17 14:30:29
عبادت بجز خدمت خلق نیست!؟

بنام خدا
 
میدانیم امور عملی هر انسانی دو دسته اند واجبات و مستحبات . واجبات اموری است که توسط هرفرد باید انجام شود اما مستحبات اموری است که انجام آن دارای ثواب است ولی عدم انجام آن عقا ب ندارد.دسته اول که فرد باید آنهارا انجام دهد اموری است که به نفع خود فرد محسوب میشود مثلا اگر نماز میخواند برای آینده خودش هست واگر روزه میگیرد باز برای سلامتی خودش هست واگر زکات میدهد مالیات مال خودش هست تا پاکیزه شود .بهرحال همه واجبات درجهت منافع خود فرد است . اما انجام مستحبات نیز دودسته اند دسته ای که باز بهره اش برای خود فرد است مثلا نماز میخواند یا روزه میگیرد ویا حج عمره میرود نفعی برای دیگران ندارد. اینجاست که مرز خدمت به دیگران از خدمت بخود جدا میشود . باید سراغ مستحباتی رفت که بهره اش بدیگران برسد .
مثلا بجای نماز مستحبی یا روزه مستحبی بدیگران ازاموال خود ببخشد وبجای رفتن حج مستحبی وجه آنرا به نیازمندان بدهد ویا برای هزینه مسجد مقبره مناره چاپ قرآن وکمک به منبر وتکیه وعلامت امام حسین اینهارا به نیازمندان بدهد وخلاصه برای خدمت بدیگران از اعمالی استفاده کند که هیچ بهره ای برایش ندارد نه برگشت مال ونه احترام دیگران ونه شهرت . رفع نیاز حاجتمند برهر اقدام دیگری حتی خدمت به ضریح امام یا رونق بازار اسلام مرحج است. اینجاست که هر فرد میتواند ببیند که چند مرده حلاج است؟ آیا خدمتگزار مردم است؟ یا باز بدنبال خدمت بخویش است درلباس استحباب.
اگر آن عارف فرموده اند که عبادت بجز خدمت خلق نیست مراد دقیقا همین عرض بنده است والا عبادات واجب که برعهده انسان هست وپاسخگو ست .ارزش آدمی بعد از انجام واجبات آغاز میگردد . نه خداوند نیازمند است ونه معصومان .نیازمند بندگان نیازمند خداوندند که ما وسیله روزی رسان آنانیم اگر لایق باشیم.انجام واجبات رفع تکلیف میکند ومارا به بهشت میرساند اما درجات عالی دربهشت ازآن کسانی است که فراتراز آنها برای محرومان گام زده اند بویژه محرومانی که در خواست کمک نمیکنند وآبروی خویش را بر کمک دیگران ترجیح میدهند.

می پسندم (1) دیدگاه (0) اشتراک گذاری گزارش به پلیس علمی
محمد علی به ابادی محمد علی به ابادی
1395/04/17 10:15:12
تعدد مراجع دینی ونقش حوزه ها

بنام خدا
 
در کشورما حدود 30 حوزه  علمیه وجوددارد که معروفترین آنها حوزه علمیه قم است که مرکزیت اصلی حوزه درکشور است وحدود 20 مرجع دینی نیز وجوددارند که بیشترآنان در شهرقم مستقرند وهم اینک هر یک ازآن بزرگواران دارای رساله عملیه وپیروان متعددی هستند .
پرسشی که دراین جا مطرح میشود اینستکه آیا ضرورتی به وجود مراجع متعدد هست؟ وآیامیتوان مردم را در مراجعه به مراجع متعدد بوحدت رسانید ؟ برای پاسخ بدین پرسش مهم دو امر باید روشن شود.
1-چه میزان از مسایل موجوددررسالات عملیه کاربردعملی دارد؟
پس از انقلاب اسلامی وتصویب قانون اساسی ووجود شورای نگهبان عملا 90 درصد احکام فقهی وارد حوزه قوانین شده است .چه فقه از چهار بخش عبادات معاملات احکام وسیاسات تشکیل میگردد.بجز بخش عبادات تقریبا سایر موارد بصورت قانون در کشور اجرا میشود ازجمله قانون مدنی تجارت مجازات اسلامی و...بنابراین تنها مسایل عبادی هستند که در رسایل مور دمراجعه عموم است. البته بخشی از این امور هم وارد حوزه قانونگذاری شده است مانند حج یا امر بمعروف و..بنابراین رسالات عملیه عملا بسیار محدود شده اند.
2-آیا تعدد مراجع بنفع اسلام است؟
 گرچه زیبنده جامعه اسلامی وفور فقیه است وهمه باید بنوعی با این علم آشنا شوند ولی وفور فقیه با تعدد مراجع متفاوت است .چرا که هر مرجع دارای پیروانی است اما فقها تنها از دریافت های فقهی خویش پیروی میکنند وتابع مرجع دینی نیستند بنابراین افزونی فقها امری است مفید وضروری اما تعدد درمراجع چنین نیست.
اینک با توجه به کاهش مراجعات به رسالات عملیه وجلوگیری از اختلافات در حوزه ها در مسایل سیاسی بنظر حقیر  بجاست که حوزه علمیه قم ترتیب چاپ یک رساله با حجم اندک در باره مسایل مورد عمل اقدام کند واگر درمورد مساله ای نظرات گوناگون باشد ذیل همان مساله نوشته شود .بعبارت دیگر حوزه علمیه با سرپرستی همان مراجع قسمت عمده ای از هزینه های زائد درباره چاپ رسالات مشابه وحذف مواردغیر مفید میتواند در پیشبرد حوزه وافزایش چهره های حوزوی دررشته های مورد نیاز بکارگیرد .ضمنا چون درقانون اساسی برای رهبری شرط مرجعیت وجودندارد لذا در عمل مشکلی هم بوجود نمیاید وحوزه بعنوان مرجع دینی درسراسر کشور دارای اهمیت واقتدار خواهدشد . شاید این عمل بتواند در مورد حوزه های برون مرزی نیز موثر باشد.ازطرف دیگر با تمرکز در دریافتی های مربوط به وجوهات دینی میتوان همه نیازمندهای حوزه را بطور عادلانه فیصله داد. باید همانگونه که در امر خلافت وحکومت بوحدت رهبری رسیده ایم در امر امامت وفقاهت ومرجعیت نیز دارای قدرت متمرکز ومقتدری توفیق بدست آوریم

می پسندم دیدگاه (0) اشتراک گذاری گزارش به پلیس علمی
محمد علی به ابادی محمد علی به ابادی
1395/04/15 12:55:36
کلام الملوک ملوک الکلام (هدیه ای بمناسبت عیدسعید فطر)

بنام خدا

رهبر معظم جمهوری اسلامی دردیدار با دانشجویان اعم از هر طبع سیاسی مطالبی فرمودند که با توجه به اهمیت آن اینجانب آنهارا دسته بندی نموده وبمناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر تقدیم علاقمندان به این شبکه می نماید عیدتان مبارک

1-تقویت ایمان ازطریق مراجعه به قرآن وادعیه وپرهیز ازضایع نمودن نماز وپیروی ازشهوات تا بتوان دربرابر استکبار ایستادگی نمود

2-دستیابی به اقتدارکامل تا استکبار نتواند به ایران اسلامی صدمه بزند

3-مطالبه گری دانشجویان وارائه پیشنهادهای سازنده به دولت ومجلس

4-رهبری وظیفه ورود به مسایل جزئی را ندارد اما اگر انحرافی مشاهده شود به مسوولان تذکر میدهند

5-پرهیز ازناامیدی وخستگی

6- بارها گفته‌ایم حرف مخالف رهبری، نه جرم است و نه معارضه‌ای با آن می‌شود

7-هیچ منافاتی میان انقلابی بودن و درس خواندن دانشجویان وجود ندارد

8-حضور فکری در مسائل اصلی کشور و حضور فیزیکی در مواقع لازم اما با شیوه‌های درست و قانونی

9-در تفکر اسلامی، اقناع و جذب دل‌ها یک اصل مهم است و تشکل‌های دانشجویی باید با استدلال‌های محکم و روشن، مواضع خود را برای دانشجویان و مردم تبیین کنند

10-افزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی

11-دفاع صریح و بدون تقیّه از نظام اسلامی البته منظور از دفاع از نظام، دفاع از رهبری نیست بلکه دفاع از مجموعه ارزش‌های در هم تنیده‌ای است که انقلاب با تکیه بر آنها به رشد و بالندگی خود ادامه می‌دهد

12-تداوم و توسعه اردوهای جهادی در روستاها و مناطق محروم

13-توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی در اندیشه و عمل

14-تقویت گفتمان‌های اصلی انقلاب از جمله عدالت، اقتصاد دانش‌بنیان و مقاومتی، پیشرفت اسلامی ایرانی و شتاب علمی

15-تشکیل یک جبهه واحد ضد آمریکایی - ضد صهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام

16-پرهیز از زدن اتهام غیرانقلابی به افراد .انقلابی‌بودن، مراتب و معیارهای مشخصی دارد و نباید کسانی را که دیدگاه‌هایشان با شما انطباق کامل ندارد اما دارای این معیارها هستند، به غیرانقلابی بودن متهم کنید

17-هم‌افزایی تشکل‌های انقلابی دانشگاه‌ها از طریق تکیه بر نقاط مشترک

18-نگاه راهبردی به انقلاب و تفکر درباره آینده

19-عدم حمایت از کسانی است که سردمدار فتنه بودند و یا از آن سوءاستفاده کردند و تاکنون نیز اعلام تبری نکرده‌اند(بنظر نویسنده مراد دوچهره محصورند)

20-اصل موضوع عقل‌گرایی بسیار پسندیده و مورد تأیید اسلام و قرآن است و امام (ره) نیز یکی از عقلای بزرگ جهان بود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: من بر اساس وظیفه دینی و شرعی و اخلاقی، تا جان در بدن دارم خواهم ایستاد و به مردم هم اعتماد دارم؛ همچنان که به نتیجه ایستادگی یعنی پیروزی یقین دارم

حرف مخالف رهبری، جرم نیست / افراد را به غیرانقلابی بودن متهم نکنید / برخی درعین ادعای حمایت از نظام و امام و انقلاب، موضع خود را درباره‌ی فتنه‌ی ٨٨ روشن نمی‌کنند / موضع من درباره‌ی فتنه کاملاً صریح است و بر روی این موضوع حساس هستم

می پسندم (1) دیدگاه (0) اشتراک گذاری گزارش به پلیس علمی