منابع اطلاعاتی الکترونيکی نقش مهمی در فرايند آموزش و پژوهش اعضای هيأت علمی ايفا میکنند، هدف پژوهش حاضر بررسی وضعيت پذيرش اين منابع توسط اعضای هيأت علمی گروههای علم اطلاعات و دانششناسی ايران براساس نظريه اشاعه نوآوری «راجرز» بود. روش پژوهش، پيمايشی از نوع توصيفی-همبستگی بوده است. براساس جدول نمونهگيری کوکران، از بين 170 نفر عضو هيأت علمی، 122 نفر به صورت تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامهی الکترونيکی محقق ساخته که روايی آن به تأييد 7 نفر از استادان رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی و علوم اجتماعی رسيده بود و با توزيع آزمايشی پرسشنامه بين 25 نفر از اعضای جامعه که در مطالعه نهائی شرکت نداشتند پايايی آن 82/0 محاسبه و سپس گردآوری دادهها صورت گرفت. دادهها به وسيلهی آمار توصيفی و تحليلی با نرم افزار SPSS 20 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج آزمون t نشان داد بين ميانگين آهنگ پذيرش اعضای هيأت علمی برحسب سن، سابقه کار، مدرک تحصيلی (کارشناسی ارشد و دکتری) و محل اخذ آن، تفاوت معنیداری وجود دارد. نتايج حاصل از آزمون کولموگروف-اسميرونوف نيز نشان داد منحنی آهنگ پذيرش منابع اطﻼﻋﺎتی الکترونيکی در ميان نمونه مورد مطالعه، نرمال بوده و برهمين اساس، آهنگ پذيرش اين منابع در طول زمان، به صورت S شکل در آمده است. به طور کلی، يافتهها نشان داد نظريه اشاعه نوآوری «راجرز» (2003) در زمينه دستههای پذيرندگان نوآوری و منحنی S شکل، در بين اعضای هيأت علمی گروههای علم اطلاعات و دانششناسی ايران، صادق است.
کلید واژگان :منابع اطلاعاتی الکترونيکی، نظريه اشاعه نوآوری راجرز، آهنگ پذيرش، منحنی S شکل، دستههای پذيرندگان نوآوری،
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک