چکیده :

فنّاوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی نوين، آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی را همانند آموزش ساير علوم متحول کرده است. به‌همين منظور، شورای برنامه-ريزی آموزش عالی بعد از 14 سال، برنامه‌های درسی دوره کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی را بازنگری و در قالب 111 واحد درسی پايه، تخصصی اجباری، و تخصصی اختياری تصويب کرده است. هدف از بررسی حاضر، مقايسه و تحليل برنامه‌ آموزشی دوره کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی مصوب سال‌های 1375 و 1388 به‌روش تحليل محتوايی بوده است. يافته‌ها نشان داد عناوين درسی دو برنامه فقط 25 درصد در محتوی اشتراک دارند که نشان‌دهنده نو بودن برنامه جديد است. دروس تخصصی و تعداد واحدهای عملی در برنامه‌های مصوب سال 1388 بيشتر شده است. در کل، 75 درصد واحدها در برنامه درسی جديد نسبت به برنامه درسی قبلی از نظر ايجاد دروس جديد، تغيير نام و ادغام دروس تغيير کرده‌اند. 44 درصد دروس در برنامه مصوب سال 1388 جديد بودند و 22 درصد دروس در ارتباط با فنّاوری‌های اطلاعاتی کاربردی در کتابخانه‌ها بودند. ميزان همخوانی سرفصل‌های جديد رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی ايران با سرفصل‌های درسی ساير کشورها نزديک به 70 درصد است. با توجه به تغييرات صورت‌گرفته در عنوان رشته و برنامه‌های آموزشی کشورهای مختلف و نيز تغييرات انجام‌شده در برنامه درسی کشورمان و مطابقت عمده آن با کاربرد فنّاوری‌های اطلاعاتی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، به‌ نظر می‌رسد زمان انتخاب نام جديد و مناسب برای رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی فرا رسيده است.

کلید واژگان :

آموزش کتابداري، برنامه‌ آموزشي، دوره کارشناسی کتابداري و اطلاع‌رساني، سرفصل دروس کتابداری و اطلاع‌رسانی،



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک