چکیده :

پژوهش حاضر با هدف تحلیل تاثیر مدیریت کیفیت جامع و یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآورانه در شرکت ایران دارو انجام شده است. در این پژوهش تاثیر یادگیری سازمانی در رابطه بین مدیریت کیفیت جامع( TQM ) و عملکرد نوآورانه نیز بررسی شده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از از لحاظ روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 210 نفر از کارکنان شرکت ایران دارو بودند. نمونه آماری این پژوهش 136 نفر بودند که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جهت گرد آوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است که که پایایی آنها از طریق آزمون آلفای کرونباخ و روایی آن توسط اساتید دانشگاهی تایید گشته است. برای تحلیل دادها با هدف مشخص کردن صحت فرضیه های پژوهش از نرم افزار SPSS ، و آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان دهنده تایید سه فرض اول این تحقیق بود و نتایج حاصل از آزمون رگرسیون خطی نشان دهنده تایید فرض چهارم پژوهش بوده است. از سوی دیگر در این تحقیق جهت آزمون مدل مفهومی تحقیق از مدل معادلات ساختاری استفاده شد که نتایج حاکی از برازش مطلوب مدل بود و آن عنوان به مدل تجربی ارائه شده است.

کلید واژگان :

مدیریت کیفیت جامع، یادگیری سازمانی، عملکرد نوآورانه، مدل معادلات ساختاری، شرکت ایران دارو



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک