همه سازمانها براي رشد و بقاء خود نيازمند انديشه هاي نو ونظريات بديع و تازه مي باشند افکار و نظريات جديد خون تازه اي را به کالبد سازمان تزريق کرده و آن را از فنا و نابودي مي رهاند . حيات جهان بسيار متغير و پر تلاطم امروز ما نيازمند ابتکار ،خلاقیت و نوآوري مي باشد. جریان مناسب و پوياي نوآوری در سازمانها، مبتنی بر مجموعهي متعددي از عوامل، از جمله «فرهنگ سازماني» است. در این مقاله با بکارگیری مدل پيترز و واترمن، تاثير متغيرهاي فرهنگ سازماني، بر نوآوری سازماني مورد ارزيابي قرار گرفته است. با توجه به ماهیت نادقیق و غیرقطعی فرهنگ سازمان، منطق فازی برای ارزیابی شاخصهاي آن انتخاب گردیده است. به منظور ايجاد پايگاه دانش و فازيسازي متغيرها، سیستم خبرهاي متشكل از ديدگاههاي 13 صاحبنظر مديريتي تشكيل گرديد. جامعه آماری تحقیق شامل مديران آموزشی و پژوهشی دانشکده های یک دانشگاه نظامی و ابزار سنجش پرسشنامه بوده است. مطابق مدل، 8 متغير اصلي فرهنگ سازماني و 23 عنصر زيرمجموعهي متغيرهاي اصلي مورد ارزيابي قرار گرفتند. با استفاده از فازيسازي و به كمك پايگاه دانش، وضع مطلوب متغيرها تعيين و سپس با فازيزدائي پرسشنامههاي تكميل شده، وضعیت موجود شاخصهاي فرهنگ سازماني و نوآوري مشخص و در نهايت ميزان شكاف بين دو موقعيت مطلوب و موجود تحليل گرديد.
کلید واژگان :فرهنگ سازماني، مدیران آموزشی و پژوهشی، نوآوري سازماني، منطق فازی.
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک