چکیده :

در اين مقاله به اولويت بندي شش اصل اساسي سازمان هاي بالنده در آموزش و پرورش شهرستان خوي پرداخته شده است. در اين راستا، ابتدا ضمن مرور نظريه هاي موجود و بررسي عميق اصول سازمان هاي بالنده، شاخص هايي جهت مقايسه ي اصول سازمان هاي بالنده تهيه و تدوين گرديده است. با استفاده از شاخص هاي تدوين شده و ابزار تحليل سلسله مراتبي1، به اولويت بندي اصول سازمان هاي بالنده پرداخته شده است. جامعه ي آماري تحقيق، آن دسته از كاركنان آموزشي و اداري آموزش و پرورش شهرستان خوي است كه داراي مدرك تحصيلي ليسانس يا بالاتر هستند. تعداد جامعه ي آماري 2516 نفر است كه با استفاده از فرمول تعيين حجم نمونه و روش نمونه گيري تصادفي طبقه بندي شده، تعداد 103 نفر به عنوان نمونه ي آماري انتخاب شده است. نتايج اين تحقيق نشان مي دهد كه در جامعه ي آماري مورد مطالعه، اصل پروردن و اختيار دادن و اصل كم لايه بودن ساختار سازماني نسبت به ساير اصول سازمان هاي بالنده از اولويت بالاتري برخوردار هستند.

کلید واژگان :

بالندگي سازماني ، اصول سازمان هاي بالنده ، اولويت بندي ، فرايند تحليل سلسله مراتبي



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک