چکیده امروزه فرهنگ شهروندی به مفهوم مسئولیت¬پذیری شهری، قانونمند بودن شهروندان و هنجارپذیری از الگوهای شهرنشینی به عنوان مؤلفه کلیدی توسعه توجه بسیاری از متفکران و صاحب¬نظران علوم انسانی و اجتماعی را به خود معطوف داشته است. بر این مبنا، هدف اساسی این مقاله تبیین وضعیت فرهنگ شهروندی و چگونگی پیوند و رابطه هر یک از متغیرهای آموزش شهروندی، مشارکت اجتماعی، هویت اجتماعی و دینداری با میزان فرهنگ شهروندی شهروندان شهر تهران در سال مطالعه می-باشد. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و داده¬های تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه توأم جمع¬آوری گردیده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه شهروندان شهر تهران در نیمه سال 1393 می¬باشند. با استفاده از فرمول نمونه¬گیری کوکران تعداد 1112 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و از مناطق 22گانه تهران به روش تصادفی انتخاب و بررسی شده¬اند. نتایج تحقیق همبستگی مثبت و معنی¬دار بین هر یک از متغیرهای هویت اجتماعی، دینداری، اعتماد به شهرداری، مشارکت اجتماعی و آموزش شهروندی با میزان پایبندی به فرهنگ شهروندی در سطح اطمینان 99 درصد را تأیید نموده است. همچنین، نتایج تحلیل مسیر، ضرایب اثر هر یک از متغیرهای فوق را به ترتیب برابر با 39، 32، 16، 12 و 8 درصد نشان داده است.
کلید واژگان :فرهنگ شهروندی، آموزش شهروندی، مشارکت اجتماعی، دینداری، اعتماد به شهرداری.
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک