چکیده :

هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي تطبيقي رابطه بين نسبت سود به قيمت آتي با رشد فروش و ريسك شرکت در دوره¬هاي كوتاه¬مدت، ميان¬مدت و بلندمدت در بورس اوراق بهادار تهران است. به¬منظور دستيابي به اين هدف، با استفاده از نمونه¬گيري حذف سيستماتيك تعداد 67 شركت طي بازه زماني 1387 تا 1393 انتخاب و مورد بررسي قرار گرفتند. در اين پژوهش ابتدا رابطه بين نسبت سود به قيمت آتي با رشد فروش مورد بررسي قرار گرفت. در ادامه بر اساس ادبيات پژوهش، ما به بررسي رابطه بين نسبت فوق با ريسك شركت پرداختيم. روش آماري مورد استفاده جهت آزمون فرضيه¬هاي پژوهش، رگرسيون چند‌متغيره با استفاده از روش حداقل مربعات تعميم¬يافته برآوردي (EGLS) است. نتايج پژوهش نشان‌دهنده آن است كه در هر سه دوره كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت، نسبت سود به قيمت آتي رابطه¬اي منفي و معنادار با رشد فروش مورد انتظار در سال¬هاي آتي دارد. از سوي ديگر نتايج آزمون فرضيه دوم پژوهش در تمام دوره¬ها بيانگر آن است كه رابطه معناداری بین نسبت سود به قيمت آتي با ريسك شرکت برقرار نمی¬باشد.

کلید واژگان :

نسبت سود به قيمت آتي، رشد سود، ريسك شرکت، رشد فروش، تصمیمات سرمایه‌گذاری



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک