چکیده :

هدف از اين پژوهش شناسايي شايستگيهاي كليدي مورد نياز براي توسعه سرمايه ­انساني كشور در افق 1410 و تحولات ضروري در رويكردهاي آموزشي براي پاسخگويي به آن بود. روش پژوهش از نوع مطالعات كيفي در حوزه آينده پژوهي با بهره­گيري از روشهاي سناريوپردازي، تحليل محتوا و تحليل روند با رويكرد «ريكمن» بود. در اين مطالعه اعضاي هيئت­علمي گروههاي مديريت (كليه گرايشها) در دانشگاههاي دولتي تهران و مراكز استانها به­عنوان صاحبنظر انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود. زيرسناريوهاي محتمل بر اساس تحليل پاسخهاي دريافتي از مشاركت­كنندگان و سناريو نهايي با استناد به ­نظر خبرگان (از طريق مصاحبه) اعتبارسنجي و تدوين شدند. طبق يك سناريو غالب سرمايه­ انساني كشور در افق 1410 بايد علاوه بر شايستگيهاي مورد تاكيد امروز، از توانمنديهاي كليدي ديگر برخوردار باشند. مهم­ترين اين موارد بدين­شرح شناسايي شدند: تفكر برتر (تفكر غالب به­جاي تفكر خنثي يا مغلوب)، توان بالا در تشخيص صحيح مسائل (قوه مسئله بيني) و توان بالا در برقراري ارتباطات و كارِگروهي در ابعاد فراسازماني. همچنين مشخص شد كه توسعه اين توانمنديها در عموم تحصيل­كردگان در كنار توسعه آنها در نخبگان اهميت ويژه­اي دارد. صرف­نظر از ضرورت اصلاحات و تحولات ساختاري و محتوايي در دانشگاهها، مي­توان با اتخاذ برخي از رويكردهاي آموزشي در خصوص تامين هر چه بيشتر شايستگيهاي مورد نياز نسلهاي آتي گامهايي برداشت. سوق دادن شيوه­هاي­آموزش ­دانشگاهي به سمت مسئله محوري و سوق دادن تكاليف، پروژه­ها و امتحانات برخي از دروس از حالت انفرادي به گروهي از توصيه­هاي مشخص اين پژوهش به­شمار مي­رود.

کلید واژگان :

آينده پژوهي، آموزش عالي، سرمايه انساني



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک