چکیده :

امروزه در كشور¬هاي مختلف از جمله ايران، مديرانِ مراکز آموزشی مشتاق به تقويت سيستم تسهيم دانش و مؤلفه¬هاي مؤثّر بر آن مي¬باشند. بر همین اساس، هدف اين تحقيق، شناسايي روابط مابین مؤلفه¬هاي مؤثر در سيستم تسهيم دانش در مراکز آموزشی-پژوهشي و سطح¬بندی آنها توسط ارائه مدل ارتباطات دروني و نهايتاً، ايجاد ديدي جامع¬تر از روابط دروني مؤلفه¬ها می¬باشد. برای تحقّق اين هدف از تكنيك مدل-سازی ساختاری تفسیری بهره¬گيري شده¬است. داده¬ها¬ از طريق پرسشنامه¬اي محقق ساخته¬ و¬ از ميان30 نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز به¬عنوان گروه خبرة تحقيق گردآوری شده¬است. از نتايج اصلي پژوهش، مدلي در چهار سطح تاثير است كه در آن مؤلفه¬ها¬ي: "ارتباط چهره به چهره افراد در اشتراك دانش اثربخش" و "گشودگي و راحتي ارتباطات ميان افراد"، با بالاترين سطح تاثيرپذیری و مؤلفه¬هاي: "كانال¬هاي ارتباطي مبتني بر فناوري اطلاعات براي جمع¬آوري و اشتراك دانش" و "نظام ارزيابي دانش به اشتراك گذاشته شده، و ارائه پاداش متناسب به آن" كه داراي شاخص قدرت هدايت قوي ولي وابستگي ضعيف بودند، به¬عنوان زيرساخت¬هاي سيستم شناسايي شده¬اند. تفسير مدل روابط مؤلفه¬هاي تسهیم دانش بيانگر آن است كه از ديدگاه تحليل سيستمي، براي بهبود روندهاي تسهيم دانشي، بايستي اولويت با تقويت مؤلفه¬هايِ بيشتر اثرگذار در سيستم باشد.

کلید واژگان :

سيستم تسهيم دانش، مديريت دانش،ISM ، مدل تسهیم دانش، سيستم درس آموخته.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک