چکیده :

زمينه: اثربخشي سازماني را ميزان تحقق اهداف سازماني، ميزان نزديكي سازمان به اهداف مورد انتظارش و نيز ميزان كسب اهداف كوتا ه مدت و بلندمدت سازمان با تو ه به انتظارات ذينفعان، ارزيابي و مرحله زندگي سازماني تعريف كرد ه ا ند. اثربخشي سازماني از مهمترین مشخصه های سازما نهاي پيشرو است كه با مؤلفه های درو ن سازمان ي ازجمله كارايي، خلاقيت، هوش و استعداد كاركنان ارتباط معناداري دارد. هدف: هدف از انجام اين پژوهش بررسي رابطه هوش هيجاني و خلاقيت با اثربخشي سازماني مدارس دوره متوسطه شهرستان سنندج بوده است. روش: روش تحقيق، توصيفي و از نوع همبستگي و جامعه آماري اين پژوهش، كليه دبیران مدارس دوره متوسطه شهرستان سنندج در سال تحصيلي93-92 به تعداد 869 نفر بوده است. حجم نمونه 250 نفر با روش خوشه ای چندمرحله اي و استفاده از فرمول كوكران تعيين شد ه است. ابزار گردآوري داد ه ها، پرسشنامه هوش هيجاني، آزمون خلاقيت و پرسشنامه اثربخشي سازماني بوده است. يافته ها: نتايج حاصل از تجزيه وتحليل داد ه هاي تحقيق، مبين وجود رابطه معنادار ميان مؤلفه های خودآگاهي، مهار تهاي اجتماعي و خود انگيز ي از مؤلفه های هوش هيجاني و تمامي مؤلفه های خلاقيت با اثربخشي سازماني مدارس بوده است. نتايج تحليل رگرسيوني داد ه ها نشان داد كه متغير انعطا ف پذيري در دبيران و سيالي به ترتيب بيشترين و كمترين ميزان همبستگي را با اثربخشي سازماني مدارس دارند. همچنين نتايج آمار ه هاي تحليلي رگرسيوني چند متغيره نشان داد كه متغيرهاي هوش هيجاني و خلاقيت دبيران به طور خالص565/. درصد از واريانس اثربخشي سازماني مدارس را تبیین می کنند. . نتيجه گيري: مهمترین نتيجه پژوهش حاضر اين است كه با تقويت هوش هيجاني و خلاقيت در دبيران، اثربخشي سازماني مدارس ارتقا خواهد يافت.

کلید واژگان :

هوش هيجاني، خلاقيت، اثربخشي سازماني.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک