چکیده :

پژوهش حاضر به منظور مقایسه نظام ارزشی دانش آموزان با دبیران دوره پیش دانشگاهی انجام شد، نمونه پژوهش 80 دبیر و 260 دانش آموز پیش دانشگاهی شهرستان کامیاران بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند و پرسشنامه 45 ماده ای ارزش های آلپورت ،ورنون و لیندزی پس از برآورد اعتبار برای دو گروه دبیران و دانش آموزان اجرا شد. داده ها با نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد و ازروش آماری آزمون تحليل واريانس دو متغيره استفاده شد. يافته های پژوهش نشان داد که سلسله مراتب نظام ارزشی دبيران به ترتيب ارزش های نظری، اجتماعی، اقتصادی، سياسی، هنری و مذهبی است. اين سلسله مراتب برای دانش آموزان ارزش های نظری، اجتماعی، اقتصادی، سياسی، مذهبی و هنری است. بين ميانگين ارزش های نظری ، اقتصادی، سياسی و اجتماعی دبيران مرد و زن تفاوت وجود دارد و در تمامی اين ارزشها ميانگين دبيران مرد بيش از دبيران زن است. بين ميانگين ارزش های نظری ، سياسی، مذهبی و اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد و در تمامی اين ارزش ها به استثنای ارزش های اجتماعی ميانگين دانش آموزان پسر بيش از دانش آموزان دختر است. بين ميانگين ارزش های دبيران با دانش آموزان در ارزش های شش گانه به استثنای ارزش های هنری تفاوت معنی داری وجود ندارد

کلید واژگان :

نظام ارزشی ، سلسله مراتب ارزشها ،دبيران ، دانش آموزان ، دوره پيش دانشگاهی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک