چکیده :

هدف این پژوهش شناسایی راه های ترغیب دبیران دوره متوسطه استان همدان به استفاده از فاوا در فرآیند اجرای برنامه درسی است. در این پژوهش مدل گراف و موزا(2008) به منزله مبنا قرار گرفت. جامعه آماری آن شامل دبیران دوره متوسطه استان همدان در سال 1390- 91 بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای شش منطقه در نظر گرفته شد و به صورت تصادفی دبیران از آن مناطق انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن با نظرات اصلاحی و تاییدی ده نفر از صاحب نظران فاوا و برنامه درسی به دست آمد و پایایی آن پس از اجرای آزمایشی در بین 60 نفر از دبیران، آلفای کرانباخ به میزان 89/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل عامل اکتشافی و برای تعیین میزان برازش آنها از تحلیل عامل تاییدی استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد: شش عامل دانش و مهارت دبیران، ویژگی های ساختار سازمانی، حمایت های مالی و مدیریتی، پشتیبانی های اجتماعی، باورها و نگرش های دبیران، و ویژگی های دانش آموزان به ترتیب اولویت و مجموعا 01/64 درصد از واریانس مربوط به عامل های موثر در ترغیب دبیران به کاربرد فاوا را تبیین می کنند. همچنین شاخص های برازش مانند RMSEA ، GFI ، AGFI ، NFI ، IFI و CFI بسندگی عامل ها و خرده عامل های کشف شده را تایید می کنند.

کلید واژگان :

برنامه درسی متوسطه، تلفیق فاوا، اجرای برنامه درسی، دبیران، فناوری اطلاعات و ارتباطات.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک