چکیده :

در ميان معيارهايي كه مي‌توان بر اساس آن وضعيت اقتصادي كشورهاي جهان را مورد سنجش و مقايسه قرار داد، شاخص فضاي كسب و كار به عنوان شناخته‌ترين شاخص و در عين حال، مقبول‌ترين آن در سطح جهاني پذيرفته شده است. از اين‌رو، جمهوري اسلامي ايران نيز همواره كوشيده است تا با رصد نمودن شاخص‌هاي فضاي كسب و كار خود و بهبود آن‌ها جايگاه خود را در ميان كشورهاي جهان ارتقا بخشد. در همين راستا طرح ايجاد فضاي مساعد كارآفريني و رفع موانع كسب و كار در مجلس شوراي اسلامي تنيم و به تصويب رسيده است. در اين ميان و در ميان شاخص‌هاي فضاي كسب و كار، جايگاه ماليات و معيارهاي آن نسبت به ساير معيارها از اهميتي دوچندان برخوردار بوده و از اين‌رو به عنوان يكي از اساسي‌ترين معيارهاي سنجش فضاي كسب و كار هر كشور محسوب مي‌شود. بر اين اساس اين مقاله مي‌كوشد تا اهميت معيار پرداخت ماليات را نسبت به ساير معيارهاي فضاي كسب و كار و از نگاه كارگزاران بخش صنعت، كارشناسان اين بخش و صنعتگران مورد بررسي قرار دهد. اين مطالعه در استان يزد به عنوان استاني كه بر اساس طرح آمايش صنعتي كشور در جايگاه نخست توسعه صنعتي قرار گرفته است، صورت پذيرفته است. براي اين منظور، نمونه‌اي از سه گروه مذكور با روش نمونه‌گيري گلوله برفي انتخاب گرديده و براي تبيين جايگاه ماليات در معيارهاي فضاي كسب و كار از روش AHP استفاده شده است. نتايج اين پژوهش نشان‌دهنده آن است كه در كل و از نگاه سه گروه مذكور و با توجه به اصلاحات مالياتي صورت گرفته، اين معيار از جايگاه مناسبي برخوردار بوده و نسبت به ساير معيارها، معيارهاي اين شاخص در اولويت اصلاحات قرار نگرفته است.

کلید واژگان :

شاخص كسب و كار، ماليات، روش AHP، استان یزد



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک