صنعت گردشگری، صنعتی جهانی بوده و به عنوان یک کسبوکار بزرگ تلقی شده و امروزه از توسعه آن با توجه به نقش مهمی که در توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و تقویت تعاملات بینالمللی یک کشور دارد، استقبال میشود؛ همچنین این صنعت برای ایران که علیرغم داشتن جاذبههای متنوع گردشگری، به درآمدهای نفتی وابسته است، مهم و ضروری است. با این حال، گردشگری ایران در رقابت با کشورهای آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه با تهدید جدی مواجه است؛ به طوری که براساس گزارش مجمع جهانی اقتصادی در سال 2017، ایران در بین کشورهای خاورمیانه رتبه 7 از 10 و در بین کشورهای آسیای میانه و قفقاز رتبه 7 از 9 و به طور کلی رتبه جهانی 93 از 136 کشور را کسب کرد. بنابراین هدف پژوهش حاضر تبیین جایگاه رقابتی گردشگری ایران در بین کشورهای رقیب همسایه بر اساس شاخصهای جهانی رقابتپذیری گردشگری و ارائه راهکارهای بهبود جایگاه ایران، در نظر گرفته شد. بر این اساس، ابتدا از طریق مطالعات کتابخانهای، شاخصهای جهانی رقابتپذیری گردشگری از گزارش مجمع جهانی اقتصاد احصاء گردید؛ دوم با بهرهگیری از رویکرد تحلیلی، جایگاه گردشگری ایران در بین کشورهای مورد مطالعه بر اساس 5 شاخص اصلی و 14 شاخص فرعی تبیین؛ و در نهایت، راهکارهایی برای بهبود گردشگری ایران مبتنی بر استراتژیهای توسعه ارائه شد.
کلید واژگان :استراتژی های بهبود، رقابت پذیری گردشگری، ایران، کشورهای آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک