چکیده :

رابطه میان سرمایه و نرخ تبدیل سرمایه¬ها به یکدیگر از اهمیت شایانی برخوردار است. هدف، این تحقیق بررسی رابطه سرمایه نمادین با ابعاد سرمایه فرهنگی است، در این راستا یک فرضیه کلی و سه فرضیه جزئی شکل گرفت. سرمایه نمادین شامل سه بعد نمادین¬اقتصادی، نمادین¬اجتماعی و نمادین¬فرهنگی است. سرمایه فرهنگی شامل سه بعد تجسم یافته، عینیت یافته، نهادینه شده است. روش تحقیق، از جهت هدف، کاربردی و از نظرماهیت، توصیفی و از نظر روش، پیمایشی است و تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از نرم¬افزار spss19و lisrel8/8 صورت گرفته است. جامعه مورد نظر، 4620 نفر است. تعداد نمونه با استفاده از جدول کرجسی - مورگان بالغ بر 353 نفر است. میزان آلفای کرونباخ برای پرسش نامه¬های سرمایه نمادین و سرمایه فرهنگی برابر با0/846 و 934/0 بود. یافته ها، شدت رابطه (r) سرمایه اجتماعی با ابعاد سرمایه فرهنگی (تجسم یافته، عینیت یافته، نهادینه شده( به ترتیب برابر با 91/0، 75/0، 71/0 و میزان رابطه کلی سرمایه اجتماعی با سرمایه فرهنگی برابر با 89/0 بود. نتایج، افرادی که از سرمایه نمادین بالاتری برخوردار هستند، از سرمایه فرهنگی بیشتری برخوردار هستند؛ چنانچه در سازمان و یا جامعه، بخواهیم فرهنگی را تغییر بدهیم و یا روی آن تاثیر بگذاریم، باید از انواع سرمایه نمادین(اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) استفاده کرد و سرمایه فرهنگی موجود را به سمت هدف موردنظر(سرمایه نمادین) خود تغییر داد.

کلید واژگان :

سرمایه نمادین اقتصادی، سرمایه نمادین اجتماعی، سرمایه نمادین فرهنگی، سرمایه فرهنگی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک