چکیده :

دستیابی به عملکرد مطلوب از سوی شرکت‌ها در شرایط رقابتی امروز، به‌ویژه در صنایعی که دارای ماهیتی پویاست و محیط عملیاتی و فناوری‌های به‌کارگیری در ساخت‌وساز آن با سرعت فزاینده‌ای در حال تغییر است، دشوار بوده و مستلزم مجهز‌شدن شرکت‌ها به قابلیت‌های محوری و اتخاذ راهبرد رقابتی است؛ زیرا قابلیت‌های محوری مجموعه مهارت‌های متمایزکننده‌اند که مبنایی برای ظرفیت‌های رقابتی شرکت و عملکرد مطلوب در یک کسب‌وکار فراهم می‌کنند. همچنین راهبرد رقابتی به نحوه‌‌ رقابت یک شرکت در یک کسب‌وکار خاص بر‌می‌‌گردد و به شرکت‌ها کمک می‌کند مزیت رقابتی را از طریق یک روش متمایز رقابتی به دست آورد. بنابراین در پژوهش حاضر، الگویی مفهومی مربوط به قابلیت محوری و راهبرد رقابتی که می‌توانند تاثیر معناداری بر عملکرد شرکت داشته باشند، ارائه و قرار شد هم تاثیرات قابلیت محوری و راهبرد رقابتی بر عملکرد و هم تناسب بین قابلیت محوری، راهبرد رقابتی و عملکرد مورد بررسی قرار گیرد. روش پژوهش حاضر براساس هدف از نوع کاربردی و براساس نحوه‌‌ جمع‌آوری داده‌ها توصیفی و پیمایشی است. الگوی پژوهش به وسیله‌‌ نرم‌افزار SPSS و با داده‌های جمع‌آوری‌شده از 232 شرکت کوچک و متوسط ساختمانی استان تهران به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد برخورداری از قابلیت‌های محوری و اتخاذ راهبرد رقابتی بر عملکرد شرکت‌ها تاثیر بسزایی می‌گذارند. از دیگر یافته‌های پژوهش به‌واسطه‌‌ تحلیل خوشه‌ای K میانگین این بود که میزان همبستگی بین ابعاد راهبرد رقابتی و عملکرد شرکت‌های ساختمانی کوچک و متوسط به‌طور معناداری در خوشه‌های مختلف قابلیت محوری، متفاوت است.

کلید واژگان :

قابلیت محوری، راهبرد رقابتی، تناسب قابلیت محوری و راهبرد رقابتی، عملکرد، شرکت‌های ساختمانی.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک