چکیده :

شکي نيست که صنعت گردشگري در دنياي امروز از جايگاه ويژه اي ميان عوامل رشد و توسعه اقتصادي کشورهابرخوردار است. آمار نشان مي دهد آمريکا با نزديک به 6 ميليارد دلار ، بالا ترين درآمد حاصل از گردشگري را به خود اختصاص داده است و پس از آن کشورهاي اسپانيا و فرا نسه در رتبه هاي بعدي قرار دارند.صنعت توریسم به عنوان یک عامل اقتصادی عمده و بسیار موثر در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و به این علت سعی فراوان می شود که حتی الامکان از عوامل موثر در کاهش جریان توریسم جلوگیری به عمل آمده و امکانات لازم جهت رشد و توسعه جهانگردی در کشور فراهم شود. از جمله مزایایی که صنعت توریسم از نقطه نظر اقتصادی دارد، گستردگی زمینه اشتغال در آن است. توریسم پول و جمعیت را از مراکز تمرکز و ثقل صنعتی به سوی روستاها و مناطق طبیعی با جاذبه های متنوع می کشاند و به لحاظ این که پول توریست نیز همچون خود او در حال حرکت و جریان است، هر واحد پول توریست بر حسب درجه رشد اقتصادی کشورها از 3 تا 10 بار در سال دست به دست می گردد، لذا صنعت توریسم موجب به وجود آمدن بازده مضاعف در اقتصادکشور میزبان می شود. صنعت توريسم در سطح بين المللي و در کشور ما در حال توسعه سريع است و هرگاه در پي اقتصادي جايگزين اقتصاد تک محصولي نفت هستيم صنعت توريسم باب بسيار مناسبي از توسعه را مي گشايد ولي فعاليت در اين زمينه نيازمند برنامه ريزي از هم اکنون براي فردااست .گنجينه هاي معماري باستاني وتاريخي که درگستره استان آذربايجان شرقي پراکنده اند به همراه زيبايي هاي سحرانگيز اين استان مجموعه اي ارزشمند براي جذب توريست هاي داخلي وخارجي به وجود آورده است.قرارگيري استان آذربايجان شرقي درمسيرجاده ابريشم و مسير اروپا ـ آسياي شرقي ، طبيعت زيباي منطقه ، همجواري باکشورهاي آسياي ميانه ، برخورداري از منطقه آزادتجاري جلفا و برخورداري ازبزرگ ترين بازارسرپوشيده ومسقف جهان موقعيت استان را از نظرتوريستي داراي اهميت فراواني نموده است.533جاذبه شناخته شده و258جاذبه طبيعي درسطح استان حاکي ازاهميت تاريخي وطبيعي آذربايجان شرقي به عنوان يک قطب توريستي مي باشد.اين درحالي است که امکانات گردشگري موجود به تنهايي قادربه تامين نيازهاي روبه افزايش توريست ها دراستان نيست واستان آذربايجان شرقي باچالش هاي عديده اي دراين زمينه مواجه است.روش تحقيق دراين مقاله توصيفي ـ تحليلي،استنباطي باتکيه برروش قياسي بوده وازشيوه هاي مصاحبه،پرسشگري،مشاهده وتکيه برآمار واطلاعات ادارات وسازمان هاي مرتبط واستفاده ازنرم افزارهاي مختلفي بوده است.در این مقاله ابتدا انواع مدل های مورد استفاده در برنامه ریزی توریسم معرفی گردیده و سپس با توجه به اهمیت درآمدزایی توریسم به مدل ضریب تکاثری توریسم پرداخته شده است و سعی در ارائه ضریب تکاثر اقتصادی باتوجه به آمار هتل های استان آذربایجان شرقی شده است.

کلید واژگان :

صنعت توریسم، برنامه ریزی، ضریب تکاثر، مدل



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک