هدف این مقاله بررسي عوامل موثر بر مخارج مصرفي كالاهاي بيدوام در اقتصاد ايران است. با توجه به اهمیت کالاهای مصرفی بی¬دوام در سبد مصرفی خانوار موجب گردید تا عوامل موثر بر مصرف این کالاها شناسایی شود. با استفاده از آمارهاي متغيرهاي سري زماني طي سالهاي 1358 تا 1386، مدل انتخابي از روش الگوي خود بازگشت برداري برآورد شده است. عوامل موثر بر هزينههاي مصرفي نهايي كالاهاي بيدوام، شامل درآمد قابل تصرف، ثروت، تورم، شاخص قيمت نسبي كالاهاي بادوام به بيدوام و نرخ بهره حقيقي ميباشد. در اين راستا از اطلاعات و دادههاي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران استفاده شده است. نتايج نشانگر اين است كه با افزايش ثروت و افزايش درآمد مصرف كالاهاي بيدوام افزايش مييابد. همچنين با افزايش شاخص قيمت نسبي كالاهاي بادوام به كالاهاي بيدوام، مصرف كالاهاي بيدوام افزايش مييابد.
کلید واژگان :كالاهاي بيدوام؛ نرخ بهره حقيقي
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک