چکیده :

امروزه رقابت گسترده موجود در بازار، شركتها را ناگزير از بكارگيري استراتژي هايي جهت رويارويي با اين رقابت نموده است. بدون شک بكارگيري اين گونه استراتژي ها نه تنها از تاثير قابل ملاحظه اي بر بسته بندي کالاها به عنوان بخشي از محصول شرکتها برخوردار است، بلکه اين امر متعاقبا بر عملكرد شركتها نيز تاثير گذار است. با توجه به اين امر، هدف از اين تحقيق پيمايشي، بررسي اثر استراتژي تمايز پورتر بر عملكرد سازماني از طريق بسته بندي كالاها بوده است. جهت تحقق اين هدف تاثير متغير استراتژي تمايز بر عملکرد سازماني از طريق بسته بندي بصورت مستقيم (بدون واسطه گري بسته بندي) و غير مستقيم (با واسطه گري بسته بندي) با طرح 4 فرضيه اصلي بررسي شد. نتايج تحقيق حاكي از عدم تاييد نقش واسطه گري متغير بسته بندي در رابطه بين استراتژي تمايز و عملكرد سازماني بود. اين در حاليست كه مولفه هايي همچون طراحي و رنگ بسته بندي رابطه بين استراتژي تمايز و مولفه فروش از عملكرد سازماني را واسطه گري مي نمايند.

کلید واژگان :

استراتژي‌هاي رقابتي پورتر، استراتژي تمايز پورتر، بسته‌بندي، عملکرد سازماني تحليل مسير



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک