چکیده :

مقدمه: جدایی روانشناختی و شکل گیری هویت دو فرایند تحولی دورۀ نوجوانی و جوانی است که به طور موازی رشد می کنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین جدایی روان شناختی و سبک های هویتی دانشجویان انجام گرفت. روش کار: در مطالعه مقطعی حاضر، 204 دانشجوی کارشناسی ترم اول دانشگاه تبریز با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده و پرسشنامه های سبک هویتی برزونسکی و جدایی روان شناختی هافمن را تکمیل کردند. برای ارزیابی روابط بین مقیاس های فرعی سبک های هویتی و خرده مقیاس های جدایی روان شناختی (استقلال نگرشی، هیجانی، تعارضی وکنشی) از تحلیل همبستگی کانونیک و رگرسیون چندگانه بهره گرفته شد. یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد که ابعاد استقلال هیجانی، نگرشی وکنشی در بین دانشجویان دختر و پسر به طور معنی دار متفاوت بوده و این تفاوت ها به سود پسران می باشد. همچنین در بین دختران، استقلال نگرشی از پدر و استقلال هیجانی از مادر و در بین پسران استقلال کنشی از مادر مهمترین پیش بینی کننده های سبک هویت اطلاعاتی بودند. مؤلفه های استقلال نگرشی و کنشی از پدر نقش پیش بینی کننده منفی در سبک هویتی هنجاری دانشجویان دختر و استقلال نگرشی از مادر و هیجانی از پدر، سبک هویتی هنجاری دانشجویان پسر را به صورت منفی پیش بینی کردند. علاوه براین، استقلال هیجانی و تعارضی از مادر می تواند سبك هويت اجتنابي را در دانشجویان دختر تبیین نماید. بحث: جدایی روان شناختی یک تکلیف تحولی بهنجاری است که پیامدهای سازگارانه مهمی برای نوجوانان وجوانان دارد . یافته های این پژوهش می تواند به عنوان مقدمه ای جهت برنامه ریزی مداخلات آموزشی و درمانی در بین فرهنگ ایران مورد استفاده قرار گیرد.

کلید واژگان :

جدایی روان شناختی، استقلال ، سبک های هویتی، جوانان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک