در محیط¬های رقابتی امروزی توسعه رفتارهای شهروندی سازمانی در میان کارکنان یکی از عوامل کلیدی برای ارتقای عملکرد سازمانی به شمار میرود. از سوی دیگر مسئولیت اجتماعی و ضرورت کسب مشروعیت محیطی بهوسیله سازمانها توجه به اخلاق را ضروری ساخته است. ماهیت نگرشی و روانشناختی ریشه¬های هردوی این مقولهها بررسی رابطهی بین ابعاد اخلاق و رفتارهای شهروندی سازمانی را به هدف اصلی این پژوهش تبدیل ساخته است. این پژوهش ازنظر هدف، روش، و ماهیتِ دادهها به ترتیب، کاربردی، همبستگی، و کمّی است. جامعهی آماری پژوهش را مدیران سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان تشکیل میدهند. دادههای آن بهوسیلهی پرسشنامهی محققساخته گردآوری شدند. فرضیهها به کمک آزمون فرض آماریِ ضریب همبستگی اسپیرمن، آزموده شدند. نتایج پژوهش بیانگر این است که بین میزان پایبندی کارکنان به اخلاق اسلامی و رفتار شهروندی سازمانی رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. بر پایهی این نتایج مدیران میتوانند با ترویج مبانی اخلاق در میان کارکنان، رفتارهای شهروندی سازمانی را توسعه دهند.
کلید واژگان :اخلاق اسلامی، رفتار شهروندی سازمانی، بُعد فردی، فضیلت مدنی
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک