چکیده :

امروزه دانش مشتري يكي از مه مترين منابع سازما نها براي نوآوري به شمار مي رود، اما سازمان ها براي استفادة اثربخش از دانش مشتري بايد ظرفيت خود را براي جذب اين دانش ارتقا دهند؛ زيرا كسب و استفاده از دانش مشتري ب هآساني امكان پذير نيست و هر اطلاعات و دانشي منجر به خلق ارزش نم يشود. از اين رو، هدف مقالة حاضر ارائة مدلي براي اندازه گيري ظرفيت جذب دانش مشتري است. بدين منظور در يك پژوهش پيمايشي با استفاده از تحليل عامل اكتشافي، ابعاد مفهوم ظرفيت جذب دانش مشتري تعيين شد و از تحليل عامل ت أييدي براي تأييد اعتبار مدل استفاده شد. همچنين به منظور نشان دادن كارايي مدل ، به ارزيابي و سنجش ظرفيت جذب مشتري در يك شركت فعال در صنعت مواد غذايي پرداخته مي شود. يافته ها نشان م يدهد كه سه بعد ظرفيت كسب دانش مشتري، ظرفيت به كارگيري دانش مشتري و ظرفيت سازماندهي دانش مشتري با ظرفيت جذب دانش مشتري ارتباط دارد و در اين ميان، ظرفيت سازماندهي از بيشترين همبستگي با مفهوم ظرفيت جذب دانش مشتري برخوردار است.

کلید واژگان :

به كارگيري دانش مشتري، توسعة محصول جديد، سازماندهي دانش مشتر ي، كسب دانش مشتري



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک