کتابخانه ها و مراکز اطلاع رساني، در حکم سازمان هاي خدماتي، به منظور ارتقاء بيشتر کيفيت خدمات خود و پاسخ گويي هرچه بيشتر مراجعانشان و به منظور بهبود عملکرد سازمان مادر، نيازمند روش هاي استانداردي براي سنجش و ارزيابي خدماتشان مي باشند تا بر مبناي آن بتوانند نيازهاي کاربران خود را که منتهي به عملکرد بهتر خدمات سازمان مادر خود مي شود، به طور مطلوب برآورده سازند. يكي از ابزارهاي استاندارد ارزيابي كيفيت عملكرد، الگوی تعالي سازماني (EFQM) است. اين الگو كه كيفيت عملكرد سازمان را هم از ديد داخلي (كاركنان) و هم از ديد بيروني (مشتريان) و با تكيه بر دو نوع شاخص «توانمندسازها» و «نتايج» ارزيابي مي كند، توسط بنياد مديريت كيفيت اروپا طراحي شده است. الگوی تعالي سازماني تا پيش از اين بيشتر در صنايع مورد استفاده قرار مي گرفت ولي اخيراً استفاده از آن در مؤسسات خدماتي نيز آغاز شده است. در اين مقاله تجربه اي كه با استفاده از اين الگو براي بررسي مديريت كيفيت فناوري اطلاعات در كتابخانه هاي دانشگاه های شهید چمران اهواز و علوم پزشكي جندي شاپور اهواز به عمل آمد، تشريح مي شود. بررسي به عمل آمده روشن ساخت كه اولاً، از مدل EFQM مي¬توان براي بررسي كيفيت عملكرد در كتابخانه هاي دانشگاهی استفاده كرد، ثانياً، نتايج تحقيق نشان داد كتابخانه هاي مورد بررسی، با كسب 681/499 امتياز از 1000 امتياز، که 178/275 امتياز آن از 500 نمره ي شاخص هاي توانمند سازها، و 503/224 امتياز آن از 500 نمره ي شاخص هاي نتايج کسب شده بود، از جهت مديريت كيفيت فناوري اطلاعات، از سطحي نسبتاً متوسط برخوردار هستند. اين بررسي هم چنين نشان داد كه از مجموع شاخص هاي مورد بررسي، این كتابخانه ها، از نظر رهبري، وضعيتي مناسب¬تر، و از نظر نتايج کارکنان و مشارکت ها و منابع، وضعيتي نامناسب دارند. لذا مديريت كتابخانه هاي دانشگاه شهید چمران و علوم پزشكي جندي شاپور اهواز و مسؤلان رده بالاي تصميم گيرنده در اين دانشگاه ها بايستي به موارد اخيرالذكر توجه بيشتري كرده و در تقويت آن ها بكوشند. در نهايت اين بررسي گوياي اين است كه براي بررسي و نيز بهبود كيفيت، مي توان مدل تعالي سازماني را در ساير كتابخانه ها نيز مورد استفاده قرار داد.
کلید واژگان :سنجش عملکرد، کتابخانه های دانشگاهی، الگوی تعالی سازمانی، EFQM
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک