چکیده :

هدف: كتابخانه‌ ها و مراكز اطلاع رساني برای حفظ موقعيت پژوهشی، مدیریت دانش سازمانی و توسعه خدمات خود نیازمند مدیریت و راهبری سياست هاي پژوهشي به شكل همه جانبه و متوازن هستند. اتخاذ اين رويكرد مستلزم به ‌کارگیری نظام‌هایی همچون نظام مدیریت پژوهش است. با همين نگرش، اين پژوهش درصد شناسائي و ارانه راهبردهاي پژوهشي مناسب در نظام مديريتي پژوهشي در كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني انجام است. روش‌شناسی پژوهش: اين پژوهش از نوع کاربردي است که در آن از ترکیبی از روش‌های پيمايشي، دلفي و اسنادی استفاده شد. جامعه پژوهش 34 نفر از کارشناسان ارشد و مدیران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بودند. براي گردآوري اطلاعات و نظرسنجي از افراد جامعه پژوهش، از پرسشنامه محقق‌ساخته(برای کارشناسان پژوهشی)، اسناد اداره پژوهش و مصاحبه ساختار یافته (برای اعضای هیئت مدیره و مدیران) استفاده شد. یافته‌ها: يافته ها نشان داد 8 راهبرد: 1) ايجاد سامانه یا درگاه امور پژوهشی، 2) كمك به ساختارمند كردن پ‍ژوهش، 3) تقويت و كاربردپذير ساختن نظام، 4)افزايش دسترسي به نتايج پژوهش، 5) فراهم كردن شرايط براي آموزش، خودآموزي و خودراهبري کارشناسان سازمان، 6) شناسایی مشکلات و مسائل امور پژوهشی سازمان، 7) پیاده‌سازی مديريت دانش در نظام مدیریت پژوهش، و 8) مديريت امور مالي پژوهش در كيفيت بخشي و بهره وري نظام مديريت پژوهشي اثرگذار است. نتیجه‌گیری: به موازات توسعه پژوهش در كتابخانه هاي و مراكز اطلاع رساني، نظامي كارآمد بايد به كارگرفته شود تا امور پژوهشي بدرستی و با کارآمدی بهتر مديريت شود. كارآمدی اين نظام بستگي زيادي به وجود راهبردهاي اثربخش دارد. التزام به راهبردها در اين نظام براي كتابخانه ها فرصت آفرين و اعتماد ساز خواهد بود كه در نهايت باعث ارتقاي جايگاه پژوهشي خواهد شد.

کلید واژگان :

پژوهش؛ نظام مدیریت پژوهشی؛ برنامه راهبردی پژوهش؛ سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک