هدف از اجراي پژوهش مطالعهي ميزان تاثير دو روش درماني بازسازي شناختي و حساسيت زدايي منظم به عنوان مهمترين روشهاي درمان در كاهش اضطراب رياضي بود. به همين منظور، 64 نفر از دانش آموزان پايهي سوم راهنمايي اهواز به صورت تصادفي چند مرحلهاي انتخاب و به شيوه تصادفي به 3 گروه (دو گروه آزمايش و يك گروه كنترل) تقسيم شدند. گروه اول روش آموزش بازسازي شناختي به عنوان متغير مستقل، به مدت 7 هفته به طور منظم اجرا شد و بر روي گروه دوم نيز روش حساسيت زدايي منظم، همزمان با روش اول آموزش داده شد و در مورد گروه سوم كه به عنوان گروه كنترل حضور داشتند هيچ نوع آموزشي ارائه نشد و در پايان از هر سه گروه پس آزمون اضطراب رياضي به عمل آمد. پس از گذشت دو ماه آزمون ديگري به منظور پيگيري تاثير روشهاي درماني روي وضعيت اضطراب رياضي دانش آموزان اجرا گرديد. با توجه به نتايج به دست آمده از پاسخهاي آزمودنيها و مقايسه گروههاي آزمايشي بازسازي شناختي و حساسيت زدايي منظم با گروه كنترل از طريق آزمون t دو گروه مستقل و آزمون F يك راهه فرضيههاي شماره 1و 2 و 3 تاييد و فرضيه 4 مورد تاييد قرار نگرفت. شواهد نشان دادند روشهاي درماني حساسيت زدايي منظم و بازسازي شناختي در دوره درمان باعث كاهش اضطراب رياضي آزمودنيها ميشود و پس از درمان (يعني دو ماه پس از پايان درمان) كارايي روش بازسازي شناختي كاهش يافته ولي تاثير روش حساسيت زدايي منظم هم چنان ثابت باقي ميماند. بين دو روش حساسيت زدايي منظم و بازسازي شناختي از نظر ميزان اثر بخشي، تفاوت معني داري مشاهده نگرديد.
کلید واژگان :اضطراب رياضي ـ باز سازي شناختي ـ حساسيت زدايي منظم ـ اضطراب ـ روشهاي درمان كاهش رياضي.
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک