چکیده :

زمینه و هدف: بتا تالاسمی ماژور باعث اختلال در کارکرد بدن و سیستم اعصاب مرکزی می شود. افت توانایی ادراکی و شناختی در این بیماری بویژه در کودکان، و به تبع آن کاهش کیفیت زندگی، یکی از عوارض محتمل بیماری است. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی ادراک شناختی در دو حیطه توانایی تفکر انتزاعی و سازمان دهی بصری درکودکان بتا تالاسمی ماژور و همتایان سالم است. روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 91، با روش نمونه گیری در دسترس در شهرهای زاهدان و شیراز انجام شد. پس از همتاسازی کودکان از نظر سن، جنس ، و شهر 40 کودک بتا تالاسمی ماژور و 40 کودک همتای سالم در محدوده سنی12-6 ساله، با استفاده از مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلرWISC-R در زمینه تفکر انتزاعی و سازمان دهی بصری با استفاده از آزمون های توصیفی و t مستقل با یکدیگر مقایسه شدند. یافته ها: میانگین نمره کودکان بیمار در سنجش تفکر انتزاعی 64/1±81/9 و میانگین نمره همتایان سالم 05/1±82/10 و معناداری در سطح( 01/0< P) بود. همچنین در ارزیابی سازمان دهی بصری، میانگین نمره کودکان بیمار 09/1±23/10و میانگین نمره همتایان سالم 66/0±72/10، و معناداری درسطح ( 01/0< P) بود. نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده تأثیر احتمالی بیماری بر سطوح شناختی کودکان بود و مطرح کرد که کودکان بتا تالاسمی ماژور نیازمند توجه بیشتری در زمینه آموزش برای ارتقای کیفیت شناخت هستند.

کلید واژگان :

تالاسمی، بتا تالاسمی، شناخت، تفکر انتزاعی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک