چکیده :

گردشگری به عنوان یک صنعتی نوین، در سال‌های اخیر تأثیرات زیادی بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان داشته است. و بسياري از كشورهاي جهان را بر آن داشته، كه سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای را در سطوح محلی، به لحاظ درآمدزايي فراوان این بخش، اختصاص دهند. بنابراين، استفاده از روش‌های مناسب براي رتبه‌بندی و تعيين بهترين مناطق نمونه گردشگری به منظور گسترش و تخصیص منابع با مدد تعدادي از معيارها و شاخص‌ها، ضروري می‌باشد. هدف اين پژوهش سطح‌بندی مناطق نمونه گردشگری استان کرمان بر اساس برخي از شاخص‌های مؤثر در جذب گردشگری است. روش بررسی در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف، کاربردی است. داده‌های این پژوهش به صورت کتابخانه‌ای و با مراجعه به سازمان گردشگری، شهرداری و فرمانداری استان کرمان جمع‌آوری گردیده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از مدل تحلیل عاملی و برنامه SPSS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد از میان عامل‌های در نظر گرفته شده برای سطح‌بندی مناطق نمونه، عامل زیرساخت اقامتی- فرهنگی با مقدار 17.47 مؤثرترین و عامل تأمین سوخت با مقدار 1.41 کم اثرترین بوده‌اند. همچنین نتایج نشان می‌دهد از میان مناطق نمونه قلعه دختر با بار عاملی 7.46، جوپار با بار عاملی 6.92 و طوبی با بار عاملی 6.09 به ترتیب در سطح یک تا سه از نظر دارا بودن زیرساخت‌های گردشگری قرار دارند، در نتیجه بهترین شرایط را جهت سرمایه‌گذاری‌ها و عملیات عمرانی دارا می‌باشند و سایر مناطق در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

کلید واژگان :

سطح‌بندی، مناطق نمونه گردشگری، مدل تحلیل عاملی، استان کرمان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک