یکی از تحولات اساسی مدیریت امروزي، تحول در نحوة نگرش به سازمان است و فرهنگ سازمانی به عنوان بستر می تواند مانع یا ترغیبکنندة خلاقیت و نوآوري در سازمان ها باشد. هدف از پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت مدیران و معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش استان مازندران است. روش تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی است و به صورت میدانی اجرا شده است. حجم نمونه با توجه به جدول مورگان 364 نفر بود که به صورت تصادفی طبقه اي از میان مدیران و معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش استان مازندران تعیین شد. براي جمع آوري اطلاعات از سه ( و خلاقیت رندیسپ ( 1986 (α=0/84) ( پرسشنامۀ ویژگی هاي فردي، فرهنگ سازمانی ساشکین ( 2001 و ضریب (KS) استفاده شد. داده ها با استفاده از روش آماري کولموگروف-اسمیرنف ( =0/83) با -α=0/ همبستگی اسپیرمن براي به آزمون گذاشتن فرضیه هاي تحقیق در سطح معناداري 05 ،181/ تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد میزان خلاقیت معلمان 22 SPSS استفاده از نرم افزار 19 181 از نمرة کل 250 بوده است. همچنین در میان / 181 و میزان خلاقیت کل آزمودنی ها 49 / مدیران 65 3 بیشترین میانگین و هماهنگی در گروه / مؤلفه هاي فرهنگ سازمانی، قدرت فرهنگ سازمانی با 82 3 از نمرة کل 5 براي / 3 کمترین میانگین را دارد. همچنین میانگین فرهنگ سازمانی 37 / کاري با 15 کل آزمودنی ها به دست آمد که نشان دهندة در حد متوسط بودن فرهنگ سازمانی است. همچنین بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت مدیران و معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش استان مازندران رابطۀ و تنها بین مؤلفۀ قدرت فرهنگ سازمانی با خلاقیت مدیران و معلمان (α=0/ معنا داري وجود دارد ( 002 با توجه به یافته هاي تحقیق چنین استنباط .(α=0/ تربیت بدنی رابطۀ معنا داري وجود ندارد ( 301 می شود که سازمان ها می توانند با توافق بر سر ارزش ها و باورهاي موجود در سازمان، تطابق با تغییر، توجه به افراد، هماهنگی در کار و همسو کردن اهداف فردي و سازمانی به افزایش خلاقیت افراد کمک کنند.
کلید واژگان :فرهنگ سازمانی، خلاقیت، تربیت بدنی
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک