هدف از اين پژوهش، شناسايي مقدار توجه به تربيت شهروندي در مولفه هاي جو، ساختار و ارتباط متقابل دانش آموز و معلم دوره متوسطه استان همدان بود. جامعه شامل تمامي دبيران مدارس متوسطه شهر همدان بوده است و حجم نمونه محاسبه شده 143 نفر بود كه با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقهاي متناسب با جامعه آماري انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با گويه مرتبط با سه مولفه جو اجتماعي، ساختار سازماني و تعامل معلم و دانش آموز كه براساس طيف پنج درجهاي ليكرت از كاملاً نامطلوب تا كاملاً مطلوب بوده است. پايايي پرسشنامه به روش آلفاي كرونباخ 877/0 به دست آمد و روايي محتوايي و صوري آن به تاييد 5 نفر از متخصصان دانشگاهي رسيد. براي تجزيه و تحليل آماري از تكنيك هاي توصيفي و استنباطي آمار با بهرهگيري از نرم افزار Spss18 استفاده گرديد. نتايج نشان داد كه مولفه هاي جو اجتماعي و ساختار سازماني در سطح مطلوب و مولفه كنش متقابل معلم و دانش آموز در سطح متوسطاز نظر مقدار توجه به تربيت شهروندي قرار دارند. بدين ترتيب توصيه عمده اين پژوهش، لزوم تقويت روابط متقابل معلم و دانشآموز بمنظور تحقق بهتر اهداف رفتار شهروندي است.
کلید واژگان :تربيت شهروندي؛ جو؛ ساختار؛ ارتباط متقابل؛ معلمان؛ دوره متوسطه
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک