چکیده :

امروزه شواهد جديد اين نكته را بيان مي دارند كه شخصيت و هوش هيجاني در منشا كارآفريني نقش مهمي را ايفا مي كنند، اما تاكنون تلا شهاي اندكي براي اثبات اين موضوع انجام شده است . از اين نظر اين پژوهش با هدف بررسي ارتباط بين هوش هيجاني و ميزان كارآفريني و هم چنين مقايسه ي هوش هيجاني از منظر ميزان كارآفريني در بين دانشجويان انجام شده و جامعه ي آماري تحقيق شامل تمام دانشجويان كارشناسي ارشد دانشگاه سيستان و بلوچستان بوده و تعداد 284 نف ر از دانشجويان، به عنوان نمونه ي آماري انتخاب شدند. سنجش هوش هيجاني براساس پنج بعد الگوي هوش هيجاني گلمن، يعني خودآگاهي، خود تنظيمي، خودانگيزشي، هم دلي و مهارت هاي اجتماعي انجام شده است . هم چنين براي سنجش ميزان كارآفريني دانشجويان، از پرسش نامه ي اسكاربوروف و زيمرر ( 1990 ) استفاده شد. نتايج اين پژوهش نشان دادكه بين هوش هيجاني و كارآفريني رابطه ي همبستگي مثبت وجود دارد. هم چنين وضعيت هوش هيجاني بسته به ميزان كارآفريني دانشجويان متفاوت بوده و هرچه كه دانشجويان از نظر كارآفريني در وضعيت بهتري قرار داشته باشند، از هوش هيجاني بالاتري نيز برخوردار خواهند بود . لازم به يادآوري است اين تفاوت به جز در بعد خودآگاهي در تمام ابعاد هوش هيجاني نمود دارد.

کلید واژگان :

هوش هيجاني، كارآفريني، ابعاد هوش هيجاني، ميزان كارآفريني



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک