مقدمه: مدیریت دانش یکی از مهمترین ابزارهای موفقیت سازمانها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. با توجه به این که دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان پرچمداران سلامت جامعه نیز محسوب میشوند، لازمه دستیابی به جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی و استقرار مدیریت دانش در نظام سازمانی آنها اهمیتی دو چندان دارد. هدف این پژوهش تعیین میزان حاکمیت فرایندهای مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است. روش بررسی: مطالعه حاضر از دسته توصیفی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کارکنان شاغل در 7 معاونت ستادی دانشگاه با مدارک تحصیلی فوق دیپلم و بالاتر و اعضای هیأت علمی (1266 نفر) میشد که از بین آنها حجم نمونه آماری محاسبه شده به نحو تصادفی سیستماتیک برابر 295 نفر بود. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع از روش کتابخانهای نظیر کتب و مجلات علمی و برای جمع آوری اطلاعات لازم جهت تأیید یا رد فرضیات پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته با سؤالات بسته (شامل 5 سؤال جمعیت شناختی و 33 سؤال اصلی) استفاده شدکه برای بررسی روایی آن، از روش روایی صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach Alfa (8/93 درصد) استفاده گردید. پس از تکمیل پرسشنامه توسط اعضای نمونه آماری، با استفاده از نرمافزار SPSS خروجیهای اولیه استخراج و فرضیات مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها: پس از آزمون فرضیههای تحقیق نظیر شناسایی، اکتساب، توسعه، اشتراک و توزیع، بهرهگیری و ذخیرهسازی دانش نتایج به دست آمده نشان داد که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در هر شش فرآیند مدیریت دانش، کلیه زمینهها جهت استقرار آن کمتر از سطح متوسط وجود داشته است. نتیجهگیری: یکی از مهمترین چالشهایی که امروزه سازمانهای دولتی با آن رو به رو هستند استفاده از دانش سازمانی و کاربرد آن با ابزارهای نوین مدیریتی نظیر مدیریت دانش میباشد که توجه به استفاده صحیح از آن، سازمانها را در شرایط رقابتی حاضر توانمند ساخته، مقدمات موفقیت آنها را پدید میآورد.
کلید واژگان :دانش - مدیریت اطلاعات-دانشگاهها
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک