هدف اصلی این مقاله طراحی مدل فعالیتها و فرآیندهای رهبری بازگشت به مسیر اصلی در نظام آموزش عالی ایران بود. بدین منظور این مطالعه جاری به بررسی تجربیات زنده و دیدگاههای مدیران دانشگاه فردوسی مشهد درباره فعالیتها و فرآیندهای رهبری بازگشت به مسیر اصلی با دو رویكرد كیفی و كمی پرداخت. نمونه پژوهش مدیران دانشگاه فردوسی مشهد بود. روش مطالعه با توجه به هدف آن روش آمیخته بود و برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختارمند و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای كیفی استفاده شد. حاصل مطالعه مدل فعالیتهای رهبری بازگشت به مسیر اصلی در دانشگاه فردوسی مشهد است كه به تبیین فعالیتها و فرآیندهای رهبری بازگشت به مسیر اصلی پرداخته است. در راستای شناسایی فعالیتها و فرآیندها پرسشنامه حاصل از تحلیل مصاحبههای كیفی در بین 222 نفر از مدیران دانشگاه فردوسی مشهد به روش سرشماری اجرا شد و با بهرهگیری از دادههای 202 پرسشنامه قابل استفاده بهوسیله تحلیل عاملی اكتشافی مدل تحقیق ارائه گردید. نتایج حاصل ارائه مدلی شامل هشت فعالیت توسعه هدفمند مهارتها، تحول مبتنی بر تعهد، شایسته گزینی در اقدامات، توسعه فرهنگ یادگیری سازمانی، توسعه فرهنگ مشاركت، تمركز بر بهبود سریع و مستمر، توازن در رهبری، تسهیم چشمانداز و آرمانهاست.
کلید واژگان :آموزش عالی، رهبری، بازگشت به مسیر اصلی، تغییر سازمانی، ایران
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک