سابقه و هدف: با توجه به شيوع اضطراب امتحان بين دانشجويان و تاثير آن در ارزشيابي آن ها، تنش زا بودن تحصيل در رشته پرستاري و تناقص در مورد تاثير آموزش تمرينات تن آرامي و بعضي كاستي ها در پژوهش هاي انجام گرفته، اين بررسي به منظور تعيين تاثير آموزش تمرينات تن آرامي برسطح اضطراب امتحان دانشجويان پرستاري در دانشگاه شاهد و در سال 1382 انجام گرفت. مواد و روش ها: اين مطالعه يك كارآزمايي باليني است كه بر روي 60 دانشجوي پرستاري و در دو گروه مورد (28 نفر) و شاهد (32 نفر) انجام گرفت. نمونه ها به صورت تصادفي انتخاب شده و از نظر سن، جنس، تاهل، سال تحصيلي، استفاده از خوابگاه و معدل متناظر بودند. بررسي سطح اضطراب با پرسشنامه سنجش اضطراب اشپيلبرگر S7A7-x انجام گرفت و ميزان آن قبل و بعد از آموزش تمرينات تن آرامي ثبت شد. آموزش تمرينات تن آرامي (تنفس آرام سازي پيشرونده عضلاني) در يك جلسه 2 ساعته به صورت عملي آموزش داده شد؛ به علاوه جزوه آموزشي چگونگي انجام تمرينات نيز به دانشجويان تحويل داده شد و از آن ها درخواست شد تمرينات را تا پايان امتحانات روزي دو بار يا روزانه 30 دقيقه انجام دهند. تغييرات سطح اضطراب با آماره Sign در داخل گروه ها و بين دو گروه با آمارهManwhitney مورد قضاوت آماري قرار گرفت. يافته ها: ميزان اضطراب شديد در گروه شاهد، قبل از تمرينات از 5/37 درصد به 5/46 درصد افزايش يافت (NS) و در گروه مورد از 5/46 درصد به 5/17 درصد كاهش يافت(p<0.000) . در مقايسه ميزان اضطراب شديد بعد از تمرين دو گروه، اختلاف آماري وجود داشته است(p<0.000) . استنتاج: تمرينات تن آرامي موجب كاهش اضطراب امتحان دانشجويان پرستاري مي گردد. انجام مطالعات ديگر در زمينه تاثير آموزش تمرينات تن آرامي بر روي اضطراب امتحان دانشجويان ساير رشته ها يا حتي اضطراب حرفه هاي علوم پزشكي در بخش هاي پرتنش توصيه مي گردد.
کلید واژگان :تنآرامي (آرام سازي بدن)، اضطراب - علت شناسي، دانشجويان - روان شناسي
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک