چکیده :

سیاست ها و برنامه های عمرانی و زیربنایی دولت ، از طریق بودجه عمرانی به عنوان سندی مهم و جامع اعمال گردیده و به اجرا در می آید . بودجه عمرانی در توسعه امور زیربنایی و زیر ساخت های اقتصادی ، اجتماعی نقش مهمی ایفا می کند و اهمیت آن تا حدی است که در قانون برنامه و بودجه مصوب سال 1351 به طور ویژه در بند های 5و 7 این امر بیان شده است . بنابراین مطالعه عوامل مؤثر بر کیفیت و نحوه اجر ای بودجه عمرانی و آسیب شناسی اجر ا، کمک شایانی به تحقق برنامه ها و سیاست های دولت خواهد نمود . در این پژوهش نیز محقق به آسیب شناسی تحقق بودجه عمرانی استان تهران طی چهار سال اول برنامه چهارم توسعه پرداخته است .هدف اصلی این پژوهش ، شناخت مشکلات موجود در راه عدم تحقق بودجه عمرانی دستگاههای اجرایی عمرانی دراستان تهران می باشد . تحقیق در یک دوره زمانی چهار ساله 1384 تا 1387 و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شده است . روش تحقیق توصیفی - پیمایشی بوده و از پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده نموده است . جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان بخش مالی ، سازمان مسکن وشهرسازی استان تهران ، سازمان صنایع ومعادن استان تهران، اداره کل راه وترابری استان تهران و اداره کل نوسازی مدارس استان تهران می باشد و نمونه گیری با توجه به شرایط سازمانی تمام شماری می باشد. یافته های تحقیق در بررسی روابط بین متغییر های مستقل ( تأخیر در تخصیص اعتبار ، بوروکراسی ، زمان پیش بینی برنامه ها ، مسائل ساختاری درون سازمانی ، مراحل خرج، برآورد نادرست بودجه عمرانی )و متغییر وابسته (عدم تحقق بودجه عمرانی و یا تاخیر در اجرای بودجه عمرانی) نشان د اد به ترتیب عامل مراحل خرج و تأخیر در تخصیص اعتبار بیشترین تأثیر در عدم تحقق بودجه عمرانی و یا تأخیر در اجرای بودجه عمرانی دارد.

کلید واژگان :

بودجه عمرانی؛ اعتبار تملک داراییهای سرمایه ای؛ بودجه؛ بودجه ریزی؛ برنامه چهارم توسعه



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک