چکیده :

هدف: امروزه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های اقتصادی خود با مسائل و مفاهیم بدیعی مواجه است که تا کنون مشابه تجربی و واقعی در خارج نداشته است که از ملموس‌ترین آن‌ها در دهه اخیر، اقتصاد مقاومتی می‌باشد. اقتصاد مقاومتی چه در کوتاه مدت و چه در بلندمدت به تشخیص حوزه‌های فشار اقتصادی و تلاش برای بی اثر کردن شوک‌های نامطلوب خارجی و تبدیل تهدیدهای آن به فرصت‌های رشد و توسعه کشور اطلاق می‌گردد. تحقیق حاضر در ابتدا به تشریح ابعاد مفهومی اقتصاد مقاومتی ‌پرداخته و سپس با نگاه بخشی به اقتصاد به تبیین جایگاه واقعی صنعت گردشگری در اقتصاد ایران و در نهایت به نقش این صنعت در تحکیم توانایی اقتصاد برای ایستادگی در مقابل شوک‌های خارجی و تسریع فرآیند بهبود اثرات منفی این شوک‌ها خواهد پرداخت. روش: ابتدا حالت های مختلف عکس العمل یک اقتصاد در مقابل شوک های خارجی مطرح شده و بخش هایی که توان ایجاد تولید و اشتغال زایی بیشتری دارند به عنوان بخش های استراتژیکی مطرح می شوند. برای تعیین بخش های استراتژیکی از آخرین جدول داده ستانده ایران شامل 25 فعالیت اقتصادی و نیز شامل 147 محصول سال 1385 استفاده شده است. نتایج: نتایج تحلیل جایگاه صنعت گردشگری البته با تاکید بر مقیاس واقعی تر و نه مقیاس اسمی، با استفاده از جدول داده ستانده تعدیل شده نشان می‌دهد که این صنعت می‌تواند نقش تعیین‌کننده و راهبردی در نیل به شاخص‌های اقتصاد مقاومتی داشته باشد. در پایان با اشاره به مشکلات موجود در زمینه آمارهای مربوط به صنعت گردشگری و نبودن حساب‌های استاندارد مربوطه، به ارائه پیشنهادهایی در این زمینه می‌پردازد.

کلید واژگان :

اقتصاد مقاومتی، فنریت اقتصادی، صنعت گردشگری، داده ستانده



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک