چکیده :

مقدمه: بازاریابی امیال و نیازهای ارضا نشده را شناسایی می‌کند. این مفهوم به نقل از پارک بازاریابی ایران می‌باشد. همچنین ضمن تعریف و تخمین اندازه یک بازار تعریف شده، میزان سودآوری آن را نیز اندازه‌گیری می‌کند. به عبارت دیگر بازاریابی، بخش‌هایی از بازار را به عنوان مناسب‌ترین بخش بازار برای شرکت شناسایی و مشخص می‌کند که شرکت نیز توانایی و امکان عرضه خدمات به آنها را دارد و همچنین مناسب ترین محصولات و خدمات مورد نیاز آن بخش را طراحی و معرفی می‌کند. براین اساس در مطالعه حاضر به بررسی و تاثیر آمیخته بازاریابی 4p بر رفتار خرید مصرف¬کنندگان برنج در استان مازندران و تاثیر آن در بازار این استان پرداخته می¬شود. مواد و روش¬ها: بدين منظور در پژوهش حاضر از نظر نوع تحقیق بر مبنای هدف آن ، یک تحقیق کاربردی می¬باشد در این تحقیق با جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و مصاحبه، به بررسی وضعیت فعلی در زمینه موضوع فوق پرداخته و به سؤالات موجود در این زمینه پاسخ داده می¬شود. جامعه آماری این تحقیق شامل خریداران محصول برنج که در نهایت به مصرف می¬رسانند. روش¬هاي گردآوري اطلاعات در اين پژوهش را به طور كلي مي¬توان به دو دسته كتابخانه¬اي و ميداني تقسيم نمود. آمار استنباطي(آزمون آلفای کرونباخ، آزمون فريدمن، رگرسیون و همبستگی) براي خلاصه و تجزيه و تحليل داده¬هاي پژوهش استفاده گرديد. نرم افزار آماري مورد استفاده در اين پژوهش نيز SPSS مي¬باشد. یافته ها (نتایج): در آزمون فريدمن، نتيجه آزمون نشان داده است كه نظرات پاسخگويان نمونه آماري در مورد متغيرهاي تحقيق مورد يكسان نبوده است. يعني اينكه پاسخگويان نمونه آماري معني و مفهوم متغيرها و سؤالات پرسشنامه را بدرستي درك نموده و به آنها پاسخ داده‌اند. همچنين ميزان اثرگذاري هر يك از متغيرها مشخص شده است. با توجه نتایج آزمونهای مختلف ضریب همبستگی بر روی متغیرهای وابسته(آمیخته های بازاریابی) بر متغیر مستقل (رفتار خرید مصرف کنندگان محصول برنج)، نشان می دهد که ارتباط متغیرها معنی دار بوده که بصورت مستقیم و در حد ناقص می باشد.

کلید واژگان :

آمیختگی بازاریابی، قیمت، محصول برنج، کانال توزیع، ترویج، مازندران



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک