چکیده :

هدف از این پژوهش بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت و روش از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران شاغل در بندر نوشهر با حداقل تحصیلات لیسانس به تعداد 167نفر است، که بر اساس فرمول کوکران تعداد 115 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب مي شود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌های یادگیری سازمانی با 25 پرسش و تعهد سازمانی آلن و میر با 24 پرسش است. روایی پرسشنامه ها توسط اساتید مورد تایید قرار گرفته و میزان پایایی دو پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 922/0 و 723/0 بدست آمده است. به منظور بررسی فرضیه‌ها از آزمون تحلیل همبستگی و رگرسیون استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که رابطه معنی‌داری بین چشم انداز مشترک، رهبری، تصمیم گیری مشارکتی و بازخورد با تعهد سازمانی کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران وجود دارد. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان اذعان داشت که توجه ویژه به ابعاد قابلیت یادگیری از جمله چشم انداز مشترک و رهبری، سازمان‌ها را جهت افزایش تعهد سازمانی کارکنان به منظور تحقق اهداف سازمانی موفق خواهد ساخت.

کلید واژگان :

یادگیری سازمانی، تعهد سازمانی، بندر نوشهر.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک