چکیده :

صنایع دستی ایران، به عنوان صنعتی مستقل و بومی، شاخص ترین هنر کاربردی ایران و یکی از سه قطب برتر صنایع دستی جهان، ریشه های عمیق و استوار در فرهنگ غنی و باور ایران اسلامی داشته است. شهر تبریز یکی از مهم ترین مراکز تولید صنایع دستی در ایران شناخته شده است اما هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد.این مقاله بررسی ویژگی های مهم صنایع دستی، سپس تاثیر این صنعت در توسعه گردشگری می باشد. پژوهش حاضراز نوع هدف کاربردي و به روش توصیفی_تحلیلی بوده که جهت گردآوري داده ها از مطالعات کتابخانه اي و میدانی استفاده شده، سپس براي تحلیل داده¬ها از مدل راهبردي SWOT استفاده شده است. این تحلیل ها بیانگر آن است افزایش شمار گردشگران داخلی شهرستان تبریز با وزن 0.11 و امتیاز 3 به عنوان مهمترین نقطه قوت داخلی و علاقه گردشگران به خرید صنایع دستی با وزن 0.15 و امتیاز3 به عنوان مهم¬ترین فرصت خارجی می باشد. در قسمت استراتژی سوات، با استفاده از نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها به ارائه راهکارهایی جهت توسعه صنایع دستی تبریز پرداخته شده است.

کلید واژگان :

صنایع دستی، گردشگری، SWOT، شهر تبریز



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک