بیان مسأله:مفهوم چند وجهی هوش فرهنگی برای نخستین بار توسط ایرلی و انگ (2003) مطرح شد. آنها هوش فرهنگي را اينگونه تعريف كردهاند: توانائي فرد در راستاي سازگاري موفقيت آميز با محيطهاي فرهنگي جديد كه معمولاً با بافت فرهنگي خود فرد ناآشناست. روش: از بین همه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی که در نیمسال اول سال تحصیلی 92 - 1391 به تحصیل اشتغال داشتند 232 دانشجو به صورت تصادفی انتخاب شدند و آزمون هوش فرهنگی بر روی آنها اجرا گردید. این آزمون شامل بیست سؤال 7 گزینهای بوده و از چهار عامل تشکیل شده است. یافتهها: پایایی به دست آمده برای کل آزمون مورد مطالعه به روش آلفای کرونباخ 806/0 و برای هر کدام از عاملئهای تشکیل دهنده آزمون بیشتر از 70/0 به دست آمد. همچنین بر اساس روش تحلیل مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس سه عامل از آزمون استخراج شد و هنجارهای مقولهای و درصدی نیز برای آنها به دست آمد. بحث: این آزمون با داشتن پایایی بالا، داشتن روایی و هنجار مقولهای و درصدی و قابلیت اجرا در حدکثر 5 دقیقه که از مزایای استفاده از آزمونها هستند میتواند آزمون مناسبی برای سنجش هوش فرهنگی باشد.
کلید واژگان :تحلیل عاملی– هنجاریابی– آزمون- هوش فرهنگی- دانشجویان
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6142817270848325
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ابران
- برگزار کنندگان : مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی
- تاریخ ثبت : 1394/01/15 23:08:28
- ثبت کننده : حسن امین پور
- تعداد بازدید : 363
- تعداد فروش : 0