چکیده :

بیان مسأله:مفهوم چند وجهی هوش فرهنگی برای نخستین بار توسط ایرلی و انگ (2003) مطرح شد. آن‌ها هوش فرهنگي را اين‌گونه تعريف كرده‌اند: توانائي فرد در راستاي سازگاري موفقيت آميز با محيط‌هاي فرهنگي جديد كه معمولاً با بافت فرهنگي خود فرد ناآشناست. روش: از بین همه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی که در نیمسال اول سال تحصیلی 92 - 1391 به تحصیل اشتغال داشتند 232 دانشجو به صورت تصادفی انتخاب شدند و آزمون هوش فرهنگی بر روی آن‌ها اجرا گردید. این آزمون شامل بیست سؤال 7 گزینه‌ای بوده و از چهار عامل تشکیل شده است. یافته‌ها: پایایی به دست آمده برای کل آزمون مورد مطالعه به روش آلفای کرونباخ 806/0 و برای هر کدام از عاملئهای تشکیل دهنده آزمون بیشتر از 70/0 به دست آمد. همچنین بر اساس روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی و چرخش واریماکس سه عامل از آزمون استخراج شد و هنجارهای مقوله‌ای و درصدی نیز برای آن‌ها به دست آمد. بحث: این آزمون با داشتن پایایی بالا، داشتن روایی و هنجار مقوله‌ای و درصدی و قابلیت اجرا در حدکثر 5 دقیقه که از مزایای استفاده از آزمون‌ها هستند می‌تواند آزمون مناسبی برای سنجش هوش فرهنگی باشد.

کلید واژگان :

تحلیل عاملی– هنجاریابی– آزمون- هوش فرهنگی- دانشجویان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک