چکیده :

در اين پژوهش ارتباط میان کیفیت اقلام تعهدی و تئوری نمایندگی مورد بررسی قرار گرفته است. از دیدگاه تئوری نمایندگی، که حقوق و مزایای مدیران را به سود گزارش شده مرتبط می کند، مدیران انگیزه های قوی برای پنهان کردن اخبار بدی دارند که موجب کم شدن سود می شود. محیط فعالیت واحد های تجاری متغیر است و تغییر در ساختار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی محیط باعث تغییر در نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان میشود. به بیان ديگر، نیازهای اطلاعاتی جديدی که بر اثر تغییر در محیط حسابداری برای استفاده کنندگان اطلاعات مالی پديد میآيد، تغییر در مبانی حسابداری يا تدوين اصول و استانداردهای اندازه گیری و گزارشگری با کیفیت بهتر و همچنین افزايش میزان اطلاعاتی که لازم است افشاء شود را ضروری میسازد. عوامل زيادی بر کیفیت اقلام تعهدی تأثیر گذار هستند همچنین گزارشگری مالی نیز بر عوامل مختلفی تأثیر گذار است. کیفیت گزارشگری مالی يكی از مفاهیمی است که میتواند به کاهش عدم تقارن اطلاعاتی کمک کند و اثر تضاد منافع را کاهش دهد و با کاهش هزينه نمايندگی، نهايتاً موجب افزايش ارزش شرکت شوند. دوره زمانی تحقیق 5 سال و از سال 1387 تا 1391 انتخاب و آزمون فرضیه ها با نرم افزار Eviews 8 و به کمک آماره های توصیفی و استنباطی نظیر تحلیل همبستگی، مورد تجزيه و تحلیل قرار گرفت. نتايج به دست آمده در اين پژوهش حاکی از ارتباط معكوس و منفی بین کیفیت گزارشگری مالی و تئوری نمايندگی می باشد به علاوه متغیرهای اندازه ی شرکت و اهرم مالی نیز بر روابط بین متغیر های کیفیت گزارشگری مالی و تئوری نمايندگی تأثیر گذار است.

کلید واژگان :

تئوری نمایندگی، کیفیت گزارشگری مالی، اهرم مالی، اندازه شرکت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک