چکیده :

ضرورت بحث پیرامون الگوی مصرف، ناشی از به هم‌پیوستگی و ارتباط متقابل و چندگانه الگوی مصرف با دیگر اجزا جامعه است؛ به نحوی که تغییر در هریک باعث تغییر در دیگری می¬گردد. در كشور ما به دليل درآمدهاي سرشار نفتي شاهد افزايش درآمد ملي و سرانه بوده‌ايم، تقاضا براي مواد غذايي مخصوصاً محصول برنج در طي دو دهه اخير افزايش يافته است بر اساس آمار سازمان جهانی خواربار و کشاورزی، فائو، سرانه ی مصرف برنج در ایران 60 درصد بیشتر از میانگین جهانی است یعنی سرانه مصرف برنج در ایران سالانه 17 کیلوگرم بیشتر از میانگین جهانی است با شناخت الگوی مصرف خانوارها می توان پیش بینی نمود که آن‌ها تحت تأثیر شرایط مختلف چگونه واکنش نشان می دهند. این امر کمک می کند تا دولت سیاست های توزیعی و تخصیصی خود را بهتر تدوین کند. در پژوهش حاضر عوامل مؤثر بر الگوی مصرف برنج با مطالعه 19575 خانوار از سراسر کشور و با استفاده از تحلیل های رگرسیون، مقایسه میانگین و تحلیل واریانس به بررسی عوامل اقتصادی، اجتماعی و فردی پرداخته ایم و درنهایت با استفاده از نظر خبرگان (سی نفر از اساتید دکترا در رشته های اقتصاد، کشاورزی، مدیریت و...) و آزمون تاپسیس فازی عوامل مؤثر بر الگوی مصرف برنج اولویت بندی شده اند و براین اساس درآمد بالاترین اولویت و اینترنت کمترین اولویت را داشت .

کلید واژگان :

الگوی مصرف، برنج، تاپسیس فازی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک