چکیده :

صادرات محصولات غیرنفتی به ویژه محصولات کشاورزی نقش مهمی در ارزآوری برای کشور دارد و علاوه بر آن اتکا به اقتصاد تک محصولی را کاهش میدهد. به همین سبب توسعه صادرات این محصولات امری اجتناب- ناپذیر و ضروری برای اقتصاد کشور در راستای بیانات رهبری در زمینۀ اقتصاد مقاومتی می باشد. در سالهای اخیر، تولید و صادرات میوه ی تازه و محصولات باغی، نقش مهمی در اقتصاد ایران داشته است. هدف این مطالعه، بررسی عوامل مؤثر بر عرضه ی صادرات میوه ی تازه ایران می باشد. به همین منظور با استفاده از تحلیل همجمعی الگوی پویای خودتوضیحی با وقفه های توزیعی (ARDL ) نقش عوامل یاد شده در بلندمدت و کوتاه مدت در دوره ی مطالعاتی ( 1344 -1388 ) ارزیابی گردید. نتایج نشان داد که از بین تمام متغیرها فقط دو متغیر میزان تولید محصول و شاخص قیمت صادراتی بر میزان صادرات تأثیر معناداری دارند. با توجه به جهت اثرگذاری متغیرهای یاد شده، در آخر پیشنهاداتی جهت افزایش صادرات میوه ی تازه ایران ارائه شده است.

کلید واژگان :

صادرات - عوامل موثر- لگوی پویای خودتوضیحی باوقفه های توزیعی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک