چکیده :

هدف از این تحقیق بررسی عوامل بازاریابی و آمیخته بازاریابی بر تصمیم گیری خرید محصولات ارگانیک توسط مصرف کنندگان است. تحقیق از نوع کاربردی، روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و جامعه آماری آن خریداران و مصرف کنندگان - محصولات کشاورزی در سطح میادین میوه و تره بار شهر تهران بود، که از این تعداد 384 نفر به عنوان نمونه، مورد مطالعه قرار گرفتند. حجم نمونه از طریق جدول مورگان محاسبه گردید و نمونه گیری نیز به شیوه نظام مند به روش طبقه ای نسبی و به شکل تصادفی صورت گرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامه ای بود که روایی صوری، محتوایی آن براساس نظرات اساتید تائید و برای 0(. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار22 SPSS / تعیین میزان پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید) 0/73 صورت گرفت. یافته ها نشان داد از نظر مصرف کنندگان، مهم ترین عوامل بازاریابی و آمیخته بازاریابی بر تصمیم گیری خرید محصولات ارگانیک توسط مصرف کنندگان، در دسترس و موجود بودن محصولات ارگانیک برای مصرف کننده، ارتقاء فروش و جذب مصرف کنندگان محصولات ارگانیک از طریق اختصاص جوایز به مصرف کننده، مقرون به صرفه بودن قیمت محصولات ارگانیک، ساخت تیزرهای تبلیغاتی در رابطه با محصولات ارگانیک، ارتباط بین عرضه کننده و مصرف کنندگان محصولات ارگانیک بوسیله تبلیغات، جلوگیری از فروش محصولات بدون برچسب تحت عنوان محصولات ارگانیک دراولویت بود. نتایج رگرسیون به روش گام به گام نشان داد که متغیرهای در دسترس بودن محصولات ارگانیک، جلوگیری از فروش محصولات بدون برچسب ارگانیک و ارتباط بین عرضه کنندگان و مصرف کنندگان محصولات ارگانیک به وسیله تبلیغات در سه گام نقش مثبت بر تصمیم گیری خرید محصولات ارگانیک توسط مصرف کنندگان را داشته و 26 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نموده اند.

کلید واژگان :

عوامل بازاریابی، عوامل آمیخته بازاریابی، تصمیم گیری خرید، محصولات ارگانیک، مصرف کنندگان



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک