چکیده :

روند روبه رشد تجارت جهانی با بهره گیري از استراتژي هاي فعال تجاري و رقابت پذیري، انقلاب در فناوري اطلاعات، رفع موانع تجاري در سطح بینالملل و جهانی شدن، شتاب فزایندهاي یافته است؛ بنابراین ورود به بازارهاي بینالمللی تصمیمی مهم براي بسیاري از شرکت ها و کشورها می باشد. این استراتژي در راستاي برنامه سوم توسعه اقتصادي نیز مورد تاکید قرار گرفته است که با بررسی و تحلیل آراي اندیشمندان و صاحبنظران اقتصادي و همچنین جهت گیري عمده ي برنامه هاي سوم و چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعی و فرهنگی کشور میتوان نتیجه گرفت؛ صادرات غیر نفتی در اقتصاد کشور داراي اهمیت بسیاري است و هرگونه اقدامی در جهت رشد صادرات،گامی در برطرف سازي بیماري اقتصاد ایران تلقی میشود. روش پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردي و از نوع گردآوري داده ها توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماري شامل متخصصین صادراتی، مدیران میانی و ارشد شرکتهاي صادراتیِ(طبق فهرست اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان مازندران) 26 شرکت از 50 شرکت صادراتی استان مازندران می باشد که در این پژوهش همکاري نموده و به پرسشنامهها پاسخ دادند. جهت اندازه گیري متغیرهاي تحقیق، پرسشنامه اي تدوین گردید که با توزیع میان نمونه ي اولیه و همچنین جمع آوري و تحلیل داده هاي آن، سطح انحراف معیار گویهها نسبت به کل انحراف معیار محاسبه گردید. آزمون بعمل آمده(آلفاي کرونباخ) براي پرسشنامه، مقدار 0.891 را نشان داد که نشانگر اعتبار خوب براي پرسشنامه است. براي تجزیه و تحلیل داده ها در سطح استنباطی از آزمون رگرسیون چندگانه(استاندارد) و همبستگی(مرتبه صفر، شبه تفکیکی و تفکیکی) استفاده شده است. یافته هاي پژوهش نشان می دهد که برنامه هاي دو متغیر مستقل نمی توانند متغیر وابسته را پیش بینی نمایند و معنادار نمی باشند ولی مولفه هاي متغیر مستقل، همبستگی مثبت، عدم رابطه و منفی اي با متغیر وابسته داشته اند.

کلید واژگان :

منابع اطلاعاتی، مشوق هاي صادراتی، توسعه ي صادرات



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک