چکیده :

مقدمه: هدف از اين پژوهش، بررسي وجود يا عدم وجود ارتباط بين فرهنگ سازماني با خلاقيت معلمین تربيت بدني در آموزش و پرورش شهرستان بابل بود. روش شناسی: جامعه¬آماري اين پژوهش تعداد 193 نفر شامل كليه معلمین تربيت¬بدني آموزشگاه¬های بابل بود كه تمامی جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقيق از نوع همبستگي بود. ابزار اندازه¬گيري شامل سه پرسشنامه ويژگي¬هاي فردي، ارزيابي فرهنگ سازماني و خلاقيت رندسيپ بود. یافته¬ها : توصيف آماري فرهنگ¬سازماني نشان داد كه ميانگين نمره فرهنگ سازماني 5/97 (از حداكثر نمره ممكن 150) با انحراف استاندارد 21 بود. نمره فوق نشان مي¬دهد كه فرهنگ سازماني موجود در سطحي متوسط قرار دارد. ميزان خلاقيت معلمین تربيت بدني نيز با ميانگين 4/111 (از حداكثر نمره ممكن 200) در حد مطلوبي قرار نداشت. نتايج آزمون فرضيات تحقيق نشان داد كه بين فرهنگ سازماني با ميزان خلاقيت (001/0< p و 63/0= r) همبستگي مثبت و معني¬داري وجود داشت. نتايج رگرسيون چند متغيره نشان داد كه زير مجموعه¬هاي همسويي اهداف فردي و گروهي( 03/0P< و 25/1 = t )، قدرت فرهنگ سازماني(001/0P< و 27/0 = t ) و هماهنگي با تغيير(001/0P< و 35/0- = t ) و داراي رابطه خطي با متغير معيار بوده و واجد شرايط پيش بيني خلاقيت هستند. بحث و نتیجه گیری: با توجه با توجه به يافته¬هاي تحقيق چنين استنباط مي¬شود كه سازمان ها مي توانند با توافق بر سر ارزش¬ها و باورهاي موجود در سازمان، تطابق با تغيير، توجه به افراد، هماهنگي در كار و همسو كردن اهداف فردي و سازماني به افزايش خلاقيت افراد كمك كنند و برنامه ريزان نيز نمي توانند اساس و معيار افزايش خلاقيت افراد را بدون توجه به فرهنگ سازماني پايه ريزي كنند.

کلید واژگان :

فرهنگ سازماني - خلاقيت - تربيت بدنی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک